rossleor asseco murr

Tatrovky, jak je neznáte

Kopřivnická Tatra nedávno představila novou generaci vozů řad Phoenix a Force včetně dalších projektů. Například prototyp se systémem vodíkových palivových článků a vozidlo s automatizovaným a dálkovým ovládáním.

 

Prototyp 45tunového vozu řady Force ve verzi e-Drive, který využívá elektromotor a vodíkové palivové články, byl postaven ve verzi pro těžařský průmysl, vodík si veze v nádržích. Kromě toho se v Tatře zabývají i hybridním pohonem, který kombinuje dieselový agregát s elektromotorem a měl by umožňovat volbu, zda bude řidič používat jen naftový nebo elektrický motor, případně oba najednou. Mezi další projekty patří bateriové vozidlo s až 300km dojezdem.
S týmem Mobility Lab VŠB – TUO a firmou Valeo pracuje Tatra na vývoji vozu s automatizovaným systémem řízení. Jedno z největších aut na dálkové ovládání v ČR (18tunový vůz) řídí operátor ovladačem s joysticky. Projekt je rozdělen do tří fází.
První zahrnuje validaci systémů pro automatizované řízení úrovně 3 (řidič musí mít možnost nad vozidlem převzít kontrolu), ve druhé bude vůz opatřen lidarem pro detekci překážek, a ve třetí už ho bude senzorika sama směrově řídit, ovládat rychlost, chod motoru, převodovku i brzdový systém včetně dalších pokročilých asistenčních systémů.

Foto: Tatra Trucks

 
Publikováno: 16. 12. 2024 | Počet zobrazení: 19 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano