Samočinné převodovky Ford opravuje jediná firma z Plzně
Ford Servis Plzeň se v posledních letech proslavil opravami dvouspojkových převodovek Powershift. Nyní jako jediný v ČR začíná nabízet i servis samočinných 8stupňových převodovek 8F35/40/57 vybavených měničem točivého momentu.
Opravy dvouspojkových převodovek Powershift zvládají v Plzni na Slovanech tak dobře, že jim je sem posílají i autorizované servisy Ford a ozývají se i zákazníci z Moravy a Slovenska. Asi před dvěma roky se ukázalo, že v ČR neexistuje žádný servis, který by dokázal opravit 8stupňové „měničové“ převodovky, kterých Ford už prodal v ČR mnoho tisíc, např. v modelech Mondeo, S-Max, Galaxy, Kuga atd.
A jak říká šéf plzeňského servisu Radek Němec: „Osmistupňová převodovka 8F35/40/57 je velmi citlivá na kvalitu oleje a vyžaduje jeho pravidelné výměny. Tuhle skutečnost ale Ford ve svých manuálech pro Evropu opomněl zmínit, a tak autorizované opravny považují olejovou náplň převodovky za doživotní, což by souhlasilo, kdybyste s vozem plánovali ujet maximálně 150–180 tisíc kilometrů. Po tomto najetí vám převodovka odejde.“ Přitom v USA se náplň v převodové skříni samočinné převodovky mění běžně s každou druhou výměnou motorového oleje.
Poškozených samočinných 8st. převodovek se tak u nás v poslední době objevilo nespočet, a záhy se ale ukázalo, že servis, který by si troufl na jejich opravy, bude muset překonat velmi obtížné překážky. Jedná se totiž o komponent vyráběný v USA, který se do Evropy dováží výhradně jako celek, takže tu nejsou k dispozici žádné náhradní díly ani servisní přípravky pro jeho případnou opravu. Autorizovaní dealeři Fordu v ČR nabízejí pouze výměnu celé této převodové skříně.
Když se chtěl plzeňský servis propracovat k potřebným dílům v USA, ukázalo se to prakticky nemožné. Nelze je totiž objednat v síti Ford a nemá je ve své nabídce ani žádný z běžných dodavatelů. Potřebné komponenty jsou přitom i velmi obtížně dohledatelné v oficiálním katalogu náhradních dílů pro americké Fordy.
Pro firmu z Plzně to znamenalo stovky hodin pátrání na internetu a později i korespondencí s potenciálními dodavateli, kteří většinou s Evropou nechtějí spolupracovat. Po složitých peripetiích se jim nakonec podařilo sehnat dodavatele dílů i nářadí až v Los Angeles, a tak dnes Ford Servis Plzeň nabízí veškeré opravy převodovek s označením 8F35/40/57.
Běžná oprava přitom vyjde na desítky tisíc korun, ale kompletní výměna poškozené skříně může přijít až na 130 000 Kč. K tomu zákazník dostane dvouletou záruku, platnou za podmínky správné obsluhy a pravidelné výměny oleje. Plzeňští doporučují svým zákazníkům výměnu po maximálně 60 tisících ujetých kilometrů.
„Zájem o opravy převodovek se stále zvyšuje a ozývají se nám i zákazníci ze zahraničí,“ doplňuje Radek Němec. Firma by ráda vyhověla všem, ale potýkají se s omezenou kapacitou, proto by rádi přivítali nové mechaniky, kteří se chtějí něco nového naučit a nevadí jim umazat si ruce a také si slušně vydělat, směje se Radek Němec.
Martin Linhart
Foto: Ford Servis Plzeň
Powershift
V převodovce Powershift (dct450) je tlumič rázů osazen plastovými díly s pružinami. Tyto plastové díly po čase praskají a převodovka musí na opravu. Nyní Ford Servis Plzeň testuje tyto plastové díly nahrazením z tlakově litého bronzu. Pokud se osvědčí, bude mít opravená převodovka při správném užívání a péči životnost prakticky neomezenou. Více na www.fordpowershift.cz.