Elektromobily na vlnách
Největší čínský výrobce elektromobilů nedávno uvedl do provozu svou druhou speciální nákladní loď, aby vyvezla další tisíce tzv. nových energetických vozidel (NEV) do Evropy, a chystá se vybudovat celou exportní flotilu těchto plavidel.
Čínská automobilka BYD, což je akronym jejího oficiálního názvu Build Your Dreams, neboli „stavte si své sny“, dělá svému pojmenování čest. Její úspěšné tažení, které zahájila na poli automobilového průmyslu, zejména elektromobility, způsobuje těžkou hlavu svým zámořským (zejména evropským a americkým) konkurentům, jež začíná citelně „válcovat“ i v jejich domovských teritoriích. Klíčem k této expanzi je stále sílící aktivita v Evropě, na níž se BYD intenzivně zaměřila ještě předtím, než Evropská komise zavedla cla na tento dovoz. A s tím souvisí samozřejmě snaha i svou produkci na evropské trhy dostat.
Přesně k tomu má sloužit flotila speciálních lodí, určených pro přepravu elektromobilů, které při transportu prostřednictvím běžných kontejnerových lodí znamenají riziko vážných problémů v případě ne zcela výjimečného vznícení baterií, jimiž jsou elektromobily osazeny. A to je dokonce tak velké, že řada přepravců už odmítá elektrická vozidla na palubu svých plavidel přijímat – případy požárů, které vznikají na moři, kde nelze oheň dostat rychle pod kontrolu, a v případě zahoření velmi obtížně hasitelných baterií je to ještě komplikovanější, se ukázaly jako příliš vážná hrozba, která může poslat ke dnu loď i s jejím cenným nákladem, nebo (a to je ten lepší případ) přinejmenším zničit převážený náklad.
Logicky to vedlo BYD k záměru postavit lodě určené k přepravě elektromobilů, tzv. specializovaný nosič typu roll-on/roll-off (ro-ro) kategorie, která se používá k transportu vozidel, ale bez omezení, jež zavedly loďařské přepravní společnosti, jako Maersk aj., vylučující převoz elektromobilů.
První z nich se stalo plavidlo nazvané Explorer No. 1, které vstoupilo do služby v lednu letošního roku, aby na něm automobilka mohla přepravovat svá vozidla do Evropy a dalších zámořských destinací. Téměř 200metrový obr (na délku měří úctyhodných 199,9 m) vybavený špičkovou navigační technologií je schopen přepravit až 7000 vozidel, nicméně rychle se ukázalo, že jedna loď stačit nebude. V únoru v přístavu v německých Brémách vylodila tři tisíce elektromobilů určených pro evropský trh a jeho druhá 27denní transkontinentální plavba vedla z Číny do Brazílie, kam dopravil v červnu do přístavu Suape Port 5459 vozidel.
Pro urychlení postavil BYD své vlastní plavidlo s názvem Hefei, pojmenované po jednom z měst, kde má BYD své továrny, a zároveň probíhala v Číně výstavba další lodi s názvem Changzhou (po dalším z měst, kde automobilka vyrábí své vozy), která se připojila k flotile koncem listopadu a je na cestě do Evropy s ještě větším množstvím NEV na palubě, přepraví téměř 5000 elektrických vozidel BYD.
Stavbu lodi zadala automobilka opět loďařské firmě CIMC Raffles, dceřiné společnosti státem vlastněné China International Marine Containers (CIMC), která už postavila předchozí dvě plavidla pro vznikající flotilu ve službách BYD. Changzhou je tak druhou lodí zcela vlastněnou společností BYD a třetí v její rostoucí flotile exportních plavidel, do níž má automobilka v plánu během příštích dvou letech přidat sedm dalších plavidel typu ro-ro, která budou používat technologie akumulátorové baterie firmy BYD a systém hřídelového generátoru. Loď s cestovním dosahem 15 800 námořních mil (29 261 km) využívá jako součást svého zdroje energie zemní plyn, považovaný za zelenou alternativu k tradičnímu ekologicky kontroverznímu lodnímu palivu
Jan Tax
Foto: BYD