rossleor asseco murr

Dobíjecí lak pro „medvědy“

Dobíjet elektromobily je možné u nabíjecích stanic, z domácího wallboxu nebo i ze zásuvky – a v budoucnu možná i přímo pomocí karosérie vozidla, jak dokládá automobilka Mercedes-Benz, která vyvíjí solární lak pro auta.

 

Karoserie by se tak stala sama solárním panelem a zdrojem energie pro elektromobil. Výkon solárního laku sice nebude dostatečný pro plné nabití baterie, nicméně tyto nekonvenční FV články by mohly být významným podpůrným zdrojem energie pro elektromobily, a výrazně by pomáhaly při každodenním dojíždění.
Koncept představila automobilka nedávno v rámci přehlídky budoucích technologií ve svém R&D centru v německém Sindelfingenu. Tloušťka vrstvy činí pouze 5 µm, tzn., že je tenčí než lidský vlas, a má hmotnost jen 50 g na m2, přičemž má dosahovat zhruba 20% účinnosti, což je slušná hodnota srovnatelná s komerčně dostupnými solárními panely. U SUV střední velikosti s plochou 10,9 m2 by podle Mercedesu mohly i v Německu „za ideálních podmínek“ ročně získat energii pro ujetí téměř 12 tisíc km.
Fotovoltaický systém by měl být trvale aktivní a zajišťovat neustálé napájení trakční baterie a průběžné nabíjení vozu, který by tak při slunných dnech strávil méně času u nabíječky. Podle tvrzení automobilky by např. pro běžného řidiče, který najede cca 51,5 km denně, mohl v průměru pokrýt 62 % tohoto nájezdu (v zimě samozřejmě méně), a v místech s velkým množstvím slunečního svitu by se vůz mohl dokonce nabít více, než kolik km za den obvykle ujede. Přebytek energie by se tak mohl pomocí obousměrného systému nabíjení využít např. k napájení spotřebičů.
Každý panel karoserie musí být galvanicky oddělen a zapojen do měniče výkonu, který posílá elektřinu do baterie nebo přímo do motorů. Solární materiál je opatřen barevným nátěrem na bázi nanočástic, jenž umožňuje, aby FV vrstva pod ním absorbovala až 94 % sluneční energie, a nabízí spektrum výběru barev – tmavší zachycují více energie než světlejší odstíny.
V prezentovaném řešení by se solární nátěr nanášel přímo na panely karoserie vozu s barevným nátěrem nastříkaným přes horní FV vrstvu, což by ji mělo chránit před nečistotou, ptačím trusem, škrábanci apod. Výzkumníci nyní pracují na tom, aby se solární lak dal aplikovat na veškeré exteriérové prvky vozidla bez ohledu na tvar a úhly.
Automobilka blíže nespecifikovala, z čeho je fotovoltaická pasta tvořící základ této technologie složena, uvedla jen, že FV články neobsahují křemík ani vzácné prvky. Mají být tvořeny netoxickými a snadno dostupnými materiály a jejich výroba má být levnější než u konvenčních solárních modulů, navíc se mají i snadno recyklovat.
Vzhledem k tomu, že jde zatím o pokročilý výzkumný projekt je příliš brzy spekulovat, zda a kdy se technologie dostane do výroby, ale skutečnost, že ji Mercedes veřejně prezentoval, naznačuje, že jde o koncept založený na nějakých reálných výsledcích.

Petr Kostolník
Foto: Mercedes-Benz

 
Publikováno: 30. 12. 2024 | Počet zobrazení: 17 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 2
Zaujal Vás tento článek?
Ano