ISCAR podporuje technické vzdělávání, které má na Šumavě tradici
V roce 1934, přesně v den, kdy si mladá Československá republika připomínala státním svátkem svůj vznik po 1. světové válce, zahájila v Klatovech provoz zbrusu nová budova tehdy živnostenské školy, jejíž výstavba začala o rok dříve a dokončena byla posledního června 1934.
Již v prvním roce svého působení měla škola 522 žáků a vyučovaly se na ni dva obory, které byly svým zaměřením podobné těm vyučovaným po roce 1960, kdy do nového školního roku vstoupila škola poprvé pod názvem Střední průmyslová škola strojnická – šlo o obor „strojníci“ a obor „mechanici a příbuzné živnosti“.
V rámci své novodobé historie prošla škola další reorganizací a sloučením s Integrovanou střední školou v Klatovech, v roce 2012 se rozšířila nabídka stávajících maturitních oborů i o obory učební, případně nástavbové studium.
Od „strojařů“ po „ajťáky“
CNC učebna obsahuje pět CNC strojů různých typů a stáří, aby si žáci, kteří zde mohou pracovat ve dvojicích, mohli vyzkoušet práci na více typech různých zařízení. A to dokonce i na konvenčních strojích z „před CNC“ éry, které si škola zachovává a udržuje, ovšem nejen z nostalgie, protože, jak je přesvědčeno její vedení, zkušenosti se někdy mohou hodit.
Rozsahem svého vybavení tak SPŠ Klatovy předčí mnohdy i řadu jiných „průmyslovek“ považovaných ve svém oboru za prestižní. A to i v případě obdobných škol v sousedním Německu, kde je často jen jeden CNC stroj osazený kamerami, které umožňují žákům sledovat obráběcí proces sice detailně, ale zpovzdálí, zatímco klatovští si mohou vše odzkoušet osobně.
Škola má navíc i jednu unikátní raritu – vlastní kovárnu. Základy kování jsou zajímavým zpestřením hodin dílenské praxe učebních i studijních oborů. Dbá se i na užitečný přesah a prolínání různých oborů, takže strojaři absolvují během výuky i hodiny elektrotechniky a automatizační techniky, stejně jako elektrotechnici částečně i výuku základů strojírenství. Vedení školy chce, aby žáci byli všestrannější a co nejlépe připraveni na nejrůznější situace, s nimiž se mohou následně v praxi setkat.
K dispozici jsou i tři multimediální učebny vybavené moderními počítači pro výuku IT dovedností včetně náročného počítačového modelování a pro výuku jazyků. Na ně navazují prostory zasvěcené 3D tisku, kde je kromě několika tiskáren pro aditivní výrobu, na nichž si žáci mohou tisknout vymodelované díly (vybrané práce jsou na škole i vystaveny), např. i velkoformátový plotr se skenerem apod.
Učebna kontroly a měření zaujme speciálními stoly s počítači, které se mohou podle potřeby zasunout pod pracovní plochu, takže vznikne ideální prostor bez překážek pro další práci.
Výukový komplex završují tři vzájemně propojené učebny: elektroinstalační dílny, učebny automatizace a robotiky s pěti robotickými pracovišti. Osazené jsou malými školními roboty, zmenšeninami klasických průmyslových robotů i s jejich základními funkcemi. Jejich dosah je navíc prodloužen pomocí lineárních pojezdů. Ramena robotů jsou schopna uchopit od tužky, vakuové přísavky, laseru až po hlavici 3D tiskárny.
Škola se podle jejího ředitele Bohumíra Kopeckého vydala jinou cestou, než obvykle volí školy podobného zaměření, kdy je v učebně instalován jeden průmyslový robot. To ale nenabízí takové možnosti, jako více menších robotů, s nimiž může současně pracovat více žáků přímo, ne jenom sledovat ukázkové zařízení.
Technické vzdělávání pro všechny
SPŠ však nemyslí jen na své žáky, ale i na to, jak zatraktivnit techniku a vztah k ní všem generacím. V prostorách, kde se dříve skladovalo uhlí, bylo vybudováno unikátní Polytechnické centrum, které mohou využívat i jiní. A to doslova od mateřských až po základní školy.
Po dohodě jim klatovská průmyslovka dokáže připravit nejrůznější edukační programy úměrné příslušné věkové kategorii od dětí předškolního věku po žáky 9. tříd ZŠ, zaměřené na seznamování s nejrůznějšími technickými obory zábavnou interaktivní formou s důrazem na rozvoj jemné motoriky a logického myšlení, které jsou bohužel v dnešní digitalizované době často odsouvány do pozadí. Prostory vybavené odpovídajícím zařízením a pomůckami (včetně např. mikroskopů pro biologické pokusy, logickými hrami apod.) lze přitom variabilně upravovat podle potřeby. Od zahájení provozu před dvěma roky využily služeb školy už více než dva tisíce dětí, pro které SPŠ nabízí i různé technické kroužky.
Pro „pokročilé“, tedy zástupce starších generací, jsou to kromě studijních oborů s maturitou (strojírenství, elektrotechnika se zaměřením na automatizační techniku, ekonomika a podnikání se zaměřením na informatiku a reklamu) i výuční obory opravář motorových vozidel, strojní mechanik a obráběč kovů. Škola pořádá v případě zájmu veřejnosti i vzdělávací, zdokonalovací a rekvalifikační kurzy pro dospělé (včetně seniorů), kteří si chtějí rozšířit své znalosti.
Spolupráce s akademiky i strojaři
SPŠ spolupracuje se Západočeskou univerzitou v Plzni a dalšími průmyslovými školami jak v ČR, tak i např. s německou odbornou školou v rámci unijního programu přeshraniční spolupráce INTERREG s názvem Technologie pro budoucnost.
Kromě akademické sféry patří ke klíčovým aktivitám SPŠ Klatovy i vztahy s průmyslovou sférou, a to zvláště s podniky v regionu, s nimiž navázala úzkou spolupráci. K nim patří už dlouhé roky i výrobce obráběcích nástrojů ISCAR, jehož české zastoupení sídlí v Plzni.
Jak uvedl vedoucí marketingu Martin Horváth, ISCAR dlouhodobě a aktivně podporuje technické vzdělávání. „V Klatovech pouze navazuji na spolupráci, kterou před mnoha lety zahájil můj otec s kolegou Petrem Stelzerem. Oba jsou již více než pět let v důchodu. Tehdy spolupráce mezi školou a firmou ISCAR stála na paní Makrlíkové, která na škole vyučovala úctyhodných 30 let. Každá úspěšná spolupráce je především o lidech, a zde se nám opět podařilo najít aktivní vyučující, kteří chtějí svým žákům nabídnout více, než co jim předepisují školní osnovy. Bohužel takových pedagogů na školách ubývá.“
Společnost ISCAR, která klade velký důraz na výchovu nové generace technických specialistů, plánuje tuto spolupráci dále rozvíjet. V červnu letošního roku firma škole věnovala nejen finanční dar k oslavě jejího výročí, ale také výstavní vitrínu s nástroji, jež slouží jako názorná učební pomůcka.
Odborníci z ISCARu pravidelně navštěvují školu a účastní se dnů otevřených dveří, které jsou určeny pro žáky osmých a devátých tříd a jejich rodiče. „Naším cílem je pomoci dětem a jejich rodičům rozhodnout se, který obor studovat, a vysvětlit, co studium tohoto oboru obnáší a jaké možnosti uplatnění na trhu práce nabízí. Dobře víme, že v posledních letech je strojařů jako šafránu. Snažíme se především rodičům objasnit některé mýty spojené se strojírenstvím,“ dodává Martin Horváth.
Podle potřeby společnost pořádá i přednášky pro žáky a učitele, na nichž je seznamuje s nejnovějšími technologickými trendy. Na základě zájmu vyučujících připravil marketingový tým ISCAR ve spolupráci s Ing. Alešem Dobrým praktickou ukázku obrábění s použitím nástrojů ISCAR.
Během ukázky se obrábělo těleso tříbřité stopkové frézy HM90 E90A-D25-3-C25. Po upevnění destiček HM90 APKT do tělesa byl nástroj upnut do klasické frézky, kde se přerovnávala čelní plocha.
„Tato názorná ukázka obrábění, během níž vznikla funkční součást, žáky zaujala. Velmi nás potěšil jejich zájem a pozitivní reakce na celou akci,“ uvedl Aleš Dobrý, který ukázku vymyslel a kompletně připravil.
Veškeré nástroje potřebné pro další obrobení těles byly zástupci ISCAR předány panu Václavíkovi, vyučujícímu odborných předmětů. Tyto nástroje škola nyní využívá k dalším praktickým ukázkám, což je jedním z příkladů kontinuální podpory ze strany ISCAR.
Spolupráce, která dává smysl
Hlavní přínos této spolupráce, jak nám řekl ředitel školy, nevidí však jen v možnosti naučit budoucí strojaře pracovat s moderními nástroji, ale zejména v popularizaci technického vzdělávání nejen mezi mládeží, ale i mezi jejich rodiči. Ti vidí, že studium „strojařiny“ přitahuje pozornost zaměstnavatelů v regionu a že o absolventy strojírenských i dalších technických oborů je enormní zájem, mají tedy zajištěnou budoucnost. Nicméně, jak konstatuje Ing. Bohumír Kopecký, je zde ještě spousta zažitých stereotypů, které se škola pokouší překonat a odbourat.
„Posledních několik let jsou kapacity i potřeby firem nenaplněné, a je velmi důležité, abychom zbořili dosavadní stereotypy, které už absolutně neodpovídají reálné skutečnosti. Vysvětluji proto na různých školách, že strojírenské profese již dávno nejsou špinavá práce u soustruhů…
Stejně tak vyvracíme další mýtus, že strojírenství není pro dívky. Chceme přilákat více dívek ke studiu techniky, protože jsou velice šikovné i kreativní a v těchto oborech to mohou skvěle uplatnit, třeba při práci s 3D tiskem. Jedna z našich žákyň byla třeba velmi úspěšná i na celostátní soutěži v CNC obrábění v Brně, kde získala druhé místo,“ uzavírá ředitel školy Bohumír Kopecký.
Josef Vališka
Foto: ISCAR, TMP