rossleor asseco murr

Umění obstát ve složité době

Na to, jak vidí situaci ve strojírenství i v oblasti nástrojů, kde firma Hofmeister působí, jsme se zeptali během naší návštěvy technologického semináře obchodního ředitele Petra Vrby.

 

V nástrojářské branži patří firma Hofmeister k dlouholetým zkušeným aktérům a příští rok oslaví již 35 let působení na českém trhu.

Jak si vede Hofmeister v současnosti?
Situace je hodně turbulentní. Osobně jsem realistický optimista, ale doba není dobrá, což vidíme okolo nás. Ve strojírenství většina firem cítí enormní pokles zakázek, část firem ukončuje činnost, některé krachují a končí v insolvenci. Trh s řeznými nástroji se zmenšil a ochota pořizovat nové technologie je malá. Dalším problémem je, že se na zdejší trh dostává stále více nástrojů z Číny, někteří výrobci je dodávají v dobré kvalitě za nízké ceny, navíc s rychlými dodacími termíny. Mnohé menší a střední firmy omezují nákup nástrojů prémiových značek a pod tlakem hledání úspor volí nástroje čínských výrobců.  

V těsném sousedství Německa, na které je česká ekonomika silně navázána, máte tento vývoj z první ruky a signály vidíte dříve…
Ano. Třeba s jedním německým zákazníkem máme dva velké projekty, jeden na výrobu monolitních nástrojů už běží více než 20 let, a nyní je v útlumu. Druhý projekt je relativně nový, běží zhruba jeden a půl roku, a zákazník zatím dostál tomu, co slíbil. Objemy zakázek jsou realizovány podle smlouvy, otázkou ale je, jak se bude situace vyvíjet dál.

Na druhou stranu, na rozdíl od dodavatelů běžných nástrojů, děláte i vlastní, často hi-tech věci, máte svůj výzkum, což může zvýšit vaše šance, pomáhá vám to?
Rozdělím ho na dvě části. Výzkum pro strojírenství se stal díky padajícímu trhu jeho menší částí, ale výzkum pro další obory, jako jsou medicínské aplikace nebo elektrotechnika, jsou stejně jako tyto obory samotné na vzestupu.

V čem se vám v tomto nelehkém období daří?  
Jedná se například o projekty komplexních technologií, což jsou v našem případě upínací přípravky, nástroje a programovací podpora. Máme poměrně hodně poptávek s relativně vysokým procentem úspěšnosti následné realizace. Problém současné doby ale spočívá v častých průběžných změnách zadání, čímž se mění termíny. Je to náročné na plánování, protože se některé projekty termínově kumulují do sebe.
Co je dnes náročná disciplína, je samotný prodej nástrojů. Trh řídne a nových firem přibývá jako šafránu. Většina dodavatelů nástrojů hledá cesty, jak si najít nové zákazníky a nové aplikace. Naše cesta je se prvotně věnovat zákazníkům, kteří mají zájem o vylepšování a inovace, jinými slovy preferujeme technický prodej před cenovým podbízením. Pro zákazníky je tam větší benefit než jen samotný tlak na snížení ceny.   

 A lze zjistit, že ten zájem opravdu mají?
Většinou to lze. Prvotní je vědět, co zákazník očekává, což znamená ho aktivně zapojit do děje. Pokud se ale debata stočí jen na cenu a zákazník není ochoten zaplatit víc za nástroj, který má proti používanému větší přidanou hodnotu, bývá to svízelné.
Druhý problém tkví v lidech. Těch kvalifikovaných ubývá a jejich nástupců, je málo. Střední generace citelně chybí a u mladé generace je výběr někdy velmi tristní. Z části mají často přehnané požadavky, ale hlavně to připomíná situaci ze 70. a 80. let, kdy do učení na technické obory šli ti, kdo se prostě nedostali jinam. Ti, kdo se na ně nyní hlásí, musí být buď fandové, kteří třeba chtějí pokračovat v rodinné tradici, nebo naopak ti, kterým je vlastně jedno, co budou dělat – a tento případ není moc dobrá varianta. Z každého učebního ročníku nebo třídy se podaří vybrat několik jedinců, se kterými se vyplatí pracovat dál, protože o obor mají zájem, a to je asi maximum. Ale strojírenství není zdaleka jediná branže, která tyto problémy má.

V sousedním zahraničí si dělali naděje, že jim tento problém aspoň částečně, pomohou řešit cizinci, ale zkušenosti zatím ukazují, že to moc nefunguje…
To jsou až na výjimky lidé, kteří mohou vykonávat běžné práce v hromadné sériové výrobě, zvláště tam, kde jsou zapotřebí jen minimální specifické dovednosti, ale ne samostatní pracovníci do nástrojáren, jaké potřebujeme třeba i my. Netvrdím, že neexistují, ale je jich málo a žádný k nám nenašel cestu. Možnost zaměstnat pracovníky přes agenturu jsme nevyužili, a ani o ní nikdy vážně nepřemýšleli. Naše preference je mít vlastní zaměstnance.     

Vaše prezentace na semináři byla hodně zaměřená na nabídku firmy MagCentrum, lze to chápat, že Hofmeister bude posilovat další spolupráci v tomto směru?
Určitě, a i když v našem portfoliu upínaní obrobků zatím firma MagCentrum nefigurovala, doplňuje nám celou branži upínání. Od svěráků, sklíčidel, kleštin a mnoha dalších možností našich partnerů až po vlastní mechanické, pneumatické a hydraulické přípravky, které vyvíjíme a sami vyrábíme.  
Pokud jde o upínání pomocí magnetů, chceme našim zákazníkům představit všechny možnosti, které nabízí náš nový partner. Kromě sinusových pravítek a magnetických brousicích desek to jsou i magnetické upínače pro soustružení, frézování a elektroerozivní obrábění. Jedná se o velkou škálu standardních a speciálních možností.

Josef Vališka
Foto: Hofmeister

 
Publikováno: 30. 12. 2024 | Počet zobrazení: 34 článek mě zaujal 1
Zaujal Vás tento článek?
Ano