Soumrak nákladních obrů: Beluga se loučí
Airbus ukončuje provoz své specializované nákladní divize Airbus Beluga Transport (AiBT), která létá s obřími letouny určenými k přepravě nadrozměrných nákladů.
Stroj Beluga získal pojmenování podle podobnosti s kytovcem běluha a je největším nákladním letadlem svého druhu na světě. Do provozu byl uveden v roce 1995 pro přepravu velkých částí letadel mezi výrobními závody Airbusu. V roce 2019 byla první generace letadel Beluga ST nahrazena většími Beluga XL, které i nadále převážely díly mezi závody Airbusu. O tři roky později spustila firma i divizi AiBT, aby komerčně využila čtveřici letounů Beluga ST i pro externí zákazníky. Tento model unese až 47 tun užitečného zatížení a má největší vnitřní průřez nákladového prostoru na světě. Pojme náklad o šířce 7,1 m a výšce 2,7 m, takže našel využití při transportu nadrozměrných nákladů pro zákazníky z různých oblastí.
Airbus uvedl, že v některých oblastech nastal znatelný posun směrem k využívání námořní dopravy, i když poptávka po globální letecké přepravě zůstává vysoká. To však nebylo hlavním důvodem ukončení činnosti, jak uvedla mluvčí společnosti, byly to značné provozní komplikace, protože letadla vyžadují speciální vyškolené týmy a zařízení pro nakládku.
Foto: Airbus