asseco Aimtec murr

Budou mít elektromobily převodovku?

Zatímco u běžných automobilů je převodovka jednou z klíčových součástí, elektromobily díky svému pohonu, který umožňuje dosáhnout maximálního krouticího momentu prakticky od nulových otáček, takovéto zařízení nepotřebují. Ale je opravdu převodovka pro elektromobily zbytečná?   

 

Anglická firma Antonov, specializující se na vývoj a výrobu převodovek představila loni na Stuttgartské výstavě elektrických vozidel IDTechEx prototyp třírychlostní automatické převodovky vyvinuté a určené speciálně pro elektromobily. Její koncepce vychází z toho, že elektromotory nabízejí sice ve srovnání se spalovacími motory širší křivku krouticího momentu, ale účinnost elektrického motoru se mění v závislosti na otáčkách od 90 až k 60 %, přičemž právě při nízkých otáčkách je nižší i účinnost. Antonov navrhuje proto zařadit za elektromotor několikastupňovou převodovku s tím, že takovéto řešení může zvýšit účinnost elektrického pohonu.
Za pravdu jí daly už první testy tohoto zařízení prováděné na pěti nákladních elektrických vozidlech firmy Smith: Po zabudování převodovky do elektromobilu vykazoval motor auta o 15 % větší účinnost. To lze využít např. k prodloužení dojezdu, výrobě kompaktnějších elektrických pohonných systémů díky nižšímu nutnému krouticímu momentu apod. Delší doba, kdy motor pracuje v optimálních otáčkách, by se měla příznivě projevit i v celkově menším opotřebení soustavy.

Navržena pro elektromobily
Inovativní modulární vícerychlostní převodovka byla vyvinuta ke zvýšení výkonu a dosahu elektrických a hybridních vozidel. Je optimalizována pro dosažení maximální efektivity, nabízí bezproblémové, vysoce kvalitní plně automatické řazení a výrazné možnosti úspory energie. Rovněž nabízí vyšší cestovní rychlost, svižnější rozjezd, lepší stoupavost elektromobilu a možnost vyrábět pohonné jednotky kompaktnějších rozměrů při zachování stejných výkonových parametrů. Znásobením krouticího momentu a rychlosti převodovka Antonov umožňuje významně zredukovat velikost elektrického motoru, výkonové elektroniky a baterie potřebné pro daný výkon a dosah. Hmotnost prototypu předváděného na výstavě činila 55 kg při délce 416 mm. Sériový model, s nímž se uvažuje pro běžné komerční nasazení, na němž výrobce pracuje, má být ale ještě kompaktnější: zhruba o 10 kg lehčí a o 40 mm kratší. Životnost jednotky bude podle vyjádření výrobce dosahovat minimálně 400 000 km. Samotná jednotka má běžný tvar, výrobce zvolil dvou hřídelové uspořádaní s ozubenými koly s dvojitou spojkou pro plynulé řazení. Zvolená koncepce navíc umožňuje zvýšit počet rychlostních stupňů až na čtyři.

Více stupňů, více možností, větší efektivita
„Jednostupňová převodovka znamená samozřejmě kompromis, zejména pokud jde o nízké rychlosti akcelerace, jízdu se stoupáním do vrchu a vysoké rychlosti. Skokovou změnu 10 % zlepšení účinnosti lze dosáhnout jen dvěma převodovými stupni, ale technické kompromisy zůstávají v jiných oblastech. Tři nebo více stupňů jsou lepší, přinášejí další zlepšení v oblasti výkonu a kultivovanosti, stejně jako vyšší účinnosti. Každý další převodový stupeň poskytuje malé dílčí zisky v efektivitě cyklu," uvedl při představení novinky obchodní manažer firmy Antonov pro rozvoj David Paul.
 Za svůj koncept získala firma ocenění  IDTechEx Electric Vehicles Land Sea Air Technology Award jako nejvýznamnější inovaci v oblasti elektricky poháněných vozidel za poslední roky. Převodovka získala ocenění v kategorii dopravy soutěži Innovation Awards renomovaného britského Institution of Engineering and Technology v roce 2010. Projevily o ní už zájem četné firmy z řad potenciálních partnerů pro uplatnění v různých segmentech, včetně vysoce výkonných automobilů, lehkých užitkových vozidel a veřejných dopravních prostředků.

 

 

 
Publikováno: 5. 4. 2012 | Počet zobrazení: 5969 článek mě zaujal 816
Zaujal Vás tento článek?
Ano