asseco Aimtec murr

Hřídelové spojky RINGFEDER POWER TRANSMISSION

Velký počet různých druhů spojek nabízených na našem trhu nastoluje stále stejnou otázku: „Jaká spojka je v mém případu použití ta správná?“ Pokud je požadována vysoká dynamika při různých zátěžových momentech, je nejlepší variantou bezvůlová hřídelová spojka.  

 

Rozličná konstrukční zátěžová kritéria vyžadují nejrůznější systémy spojek a jejich vlastností. Obecně zde rozlišujeme mezi hřídelovými spojkami tuhými v krutu a torzně pružnými hřídelovými spojkami. Nejčastěji používanými bezvůlovými spojkami na trhu jsou vlnovcové, elastomerové a lamelové spojky. Všechny nalezneme v dodavatelském portfoliu skupiny Ringfeder. Pod hlavičkou společnosti Ringfeder  jsou dodávány také výrobky firmy GERWAH, která nyní do této skupiny také patří.
Všechny zmíněné typy spojek jsou logickou odpovědí na zátěžové momenty potřebné pro moderní pohony. Na základě konstrukce se tyto systémy odlišují torzní tuhostí, momentem setrvačnosti, nároky na montáž a tlumicím, popř. izolačním chováním. Všechna tato kritéria ovlivňují moderní pohon a ztěžují výběr spojek.

Konstrukční řada SMC – torzně tuhá, bezvůlová a tlumeně spojená
Společnost RINGFEDER vyvinula novou konstrukční řadu SMC od GERWAH, která slučuje všechny vlastnosti torzně pružných a torzně tuhých spojek. Představená konstrukční řada spojek je bezvůlová, axiálně násuvná, tlumicí, odolná při tepelných změnách, robustní, hmotnostně optimalizovaná a vyrovnávající montážní nepřesnosti. Díky výběru materiálu, uspořádání náboje a vysoké přesnosti výroby disponují spojky minimální házivostí a jsou vhodné pro použití i při vysokých otáčkách. Pro většinu aplikací není ani ve vysokých otáčkách do 30 000 ot.min-1 a při vysokých točivých momentech nutné dodatečné vyvážení, čímž je kladně ovlivněna setrvačnost hmoty v hnacím ústrojí. Krátkodobé špičky točivých momentů se dají během celé životnosti spojky přenášet jako míjivé a proměnlivé zatížení.
Konstrukční řada spojek SMC splňuje požadavky specifikované v normě DIN 740, kde dokonce přesahuje předepsané meze výkonů. U všech vysoce dynamických a přesných aplikací nabízí technicky dobré, ekonomické řešení a je skutečnou alternativou k dříve zmiňovaným hřídelovým spojkám.
Zvláštnost této nové konstrukční řady spojek spočívá v přesném dodržení předpisů výrobních dílů. Tím je zaručena vysoká přesnost vystředěného běhu.
Speciálně ve větším rozsahu výkonů boduje spojka vůči srovnatelným spojkovým systémům. Odpadají nákladné dodatečné operace jako dovažování, jemné vyvažování nebo dodatečné kalibrování ozubených věnců.
Oblasti použití nalézá tento nový systém spojek v pohonech vřetena obráběcích strojů, vysokorychlostních aplikací a zkušebních stavů.
Nová konstrukční řada SMC je k dispozici vždy podle konstrukční velikosti v rozsahu točivých momentů 10 až 1100 Nm a průměru hřídele do 70 mm.

Vlnovcové spojky GERWAH 
se osvědčily jako spojení mezi servopohony a kuličkovým šroubem pro použití ve vysoce dynamických regulovaných pohonech. Používají se všude tam, kde se musí spojovat dvě rotující, proti sobě ležící hřídele, bezvůlově a silově.
Nejdůležitější oblasti použití jsou CNC stroje a automatizační zařízení, ale také obalová, textilní, servo, manipulační a všeobecná pohonná technika.
Výhody vlnovcových spojek GERWAH spočívají ve vysoké torzní tuhosti a vlastnosti přenášet nízkým momentem setrvačnosti vysoké otáčky bezvůlově a úhlově přesně. Tím se vyrovnává úhlové, laterální a axiální přesazení, a vznikající vratné síly jsou zanedbatelné.

U uvedených vlnovcových spojek byla rozšířena výkonnostní řada o další typové velikosti. Spojky mohou nyní vůči spojkám dostupným na trhu přenášet až o 30 % více točivého momentu a byly v provedení svěrného náboje rozšířeny na rozsah točivých momentů 800 Nm. Spojky byly rozšířeny, i co se týče rozsahu maximálně možného vývrtu, takže zákazník dosáhne výběrem menší velikosti spojek technické a ekonomické výhody.
Vedle dosavadních provedení se svěrnými náboji a přírubovými a kuželovými předpínacími verzemi byly konstrukční řady rozšířeny o snadno montovatelnou variantu s poloskořepinovými svěrnými náboji.
S vlnovcovými spojkami ECOLOC existuje další alternativa, kterou i v oblasti aplikací se standardními rozměry představuje ekonomicky výhodné použití značkového zboží RINGFEDER POWER TRANSMISSION. U vlnovcových spojek ECOLOC jsou k dispozici kompaktnější verze, jejichž konstrukce je až o 10 mm kratší než dosavadní varianty.
V oblasti elastomerových spojek GERWAH byla konstrukční řada doplněna o kompaktnější typ BK/GS. Tato spojka vykazuje podstatně kratší konstrukční délku než dosavadní varianty a umožňuje i při nejtěsnějších montážních poměrech použití hřídelové spojky. Vedle této nové konstrukční řady existují i varianty s rozpínacím trnem a poloskořepinovou konstrukcí.
Novým rozšířením konstrukčních velikostí ADS/R 55, 65 a 75 byla tato oblast výrobků rozšířena na točivé momenty 2400 resp. 4800 Nm.

Pojistné momentové spojky – rozšíření výrobního programu
Společnost RINGFEDER rozšířila sortiment bezpečnostních spojek GERWAH o další konstrukční řady. Bezpečnostní spojky pracují bezvůlově s tuhostí v krutu na známém principu talířových pružin s negativní charakteristikou. Vypnutí spojení proběhne při nastaveném točivém momentu a odpojí hnanou a hnací část stroje. Modulární konstrukcí nabízí tato stavebnice spojek širokou paletu výrobků, mnohotvárnost variant a kompatibilitu se stávajícími systémy. Tím jsou zaručeny krátké dodací lhůty při optimální nákladové situaci. Přetěžovací spojky konstrukčních řad DXR, DXM a DCM existují v rozsahu točivých momentů 1-1400 Nm a do průměru hřídele 110 mm. Kompenzačními prvky, jakými jsou lamelové svazky, ozubené věnce a vlnovce, je možné spojení hřídel-hřídel. U nepřímých pohonů se spojka připojuje přírubou na protináboj (ozubené kolo nebo řetězové kolo). Konstrukční řady spojek jsou k dispozici v provedení uvolňovacím, v uzavírací verzi a v západkové nebo synchronní spojce. Hřídel lze připojit různými tvary nábojů, jako např. kuželovými předpínacími spojeními nebo svěrnými náboji. Vedle nového stavebnicového principu rozšířil výrobce portfolio také o dvě varianty prokluzovacích třecích nábojů. Tyto jsou k dodání ve spojení hřídel-hřídel nebo hřídel-náboj do rozsahu točivých momentů až 10 000 Nm.

                                                                                             www.bibus.cz
 

 

 
Publikováno: 15. 7. 2012 | Počet zobrazení: 3547 článek mě zaujal 608
Zaujal Vás tento článek?
Ano