asseco Aimtec murr

Nová motorová lokomotiva CZ LOKO se představuje

Jednou z atraktivních novinek, které budou k vidění na letošním ročníku Czech Raildays v Ostravě je nepochybně nová čtyřnápravová asynchronní lokomotiva řady 744.0 z produkce české firmy CZ LOKO. Je prvním reprezentantem zcela nové produktové řady, která by v průběhu příštích let mohla na našich a zahraničních tratích vystřídat dosluhující lokomotivy.    

 

 „Výroba diesel-elektrických lokomotiv v Čechách skončila v 90. letech a od pádu ČKD Lokomotivka tu motorové lokomotivy nikdo nevyráběl. Dlouhou dobu jsme lokomotivy pouze modernizovali a opravovali. V roce 2004 jsme obnovili výrobu motorových lokomotiv a postavili jsme první novou dvounápravovou lokomotivu. Ta měla ještě v té době obvyklý přenos výkonu typu AC/DC, stejnosměrné komutátorové motory a špalíkové brzdy. Vývoj pokračoval dále a dva roky nato jsme postavili další dvounápravovou lokomotivu, tentokrát již s moderním pojezdem a asynchronním elektrickým přenosem výkonu. První stroj s novou generací pojezdu předznamenal směr našeho dalšího vývoje“ říká manažer marketingu CZ LOKO Roman Čechura.
Prvotní myšlenkou byla definice ekonomických přínosů nové lokomotivy (spolehlivost, nízké provozní náklady, ekologie, kvalita pracovního prostředí, …). Produkty CZ LOKO jsou zpravidla „šité na míru“ požadavkům uživatelů, ale přesto se výrobce logicky snaží o unifikaci konstrukčních celků. 
Po definici očekávaných přínosů a vlastností lokomotivy začala firma CZ LOKO za podpory grantů MPO ČR pracovat na vývoji, konstrukci a samotné výrobě nové čtyřnápravové asynchronní lokomotivy. V prvním fázi byl vyvinut nový dvounápravový podvozek, který byl v roce 2007 vystaven na MSV v Brně. Další etapou projektu byla stavba motorové lokomotivy samotné.
„Vznikl projekt čtyřnápravové lokomotivy s věžovou kabinou, která byla rozpracovávána v několika výkonových variantách. Pojali jsme ji jako vývojový produkt naší firmy, který posunul firmu dále a přiblížil nás k západním konkurentům.“ řekl Roman Čechura. „Vyvinuli jsme lokomotivu s elektrickým střídavým (AC/AC) přenosem výkonu se zcela novým designovým pojetím. Tato lokomotiva je prvním zástupcem lokomotivní rodiny CZ LOKO, která bude zahrnovat dvou-, čtyř- i šestinápravová vozidla.
K vytvoření elegantního, aerodynamického a hlavně funkčního designu bylo přizváno externí designové studio, které navrhlo podobu budoucích vozidel. Konstruktéři začali ve spolupráci s designéry upravovat první výkresy do reality, aby bylo možné vozidlo vyrobit a zároveň odpovídalo drážním i technickým předpisům.
Nová motorová lokomotiva vznikala po etapách zhruba 5 let. První fází byl vývoj podvozků, následoval zbytek lokomotivy. Jak podotýká technický ředitel Ing. Jiří Štěpánek, není to jednoduchá věc, která by se dala udělat rychle. Kromě vývoje a fyzické výroby vozidla je mezitím třeba řešit další problémy, zejména schvalování lokomotivy pro provoz na železničních tratích, což je náročný proces sám o sobě, a v té době se navíc legislativa změnila. „Například poslední směrnice TSI týkající se interopreability kolejových vozidel - a to je zásadní předpis, který se dotýká už přímo konstrukce lokomotivy - vyšla loni v polovině roku,“ konstatuje Ing. Jiří Štěpánek. Novinka CZ LOKO je tak vůbec první v Česku vyprojektovanou a postavenou motorovou lokomotivou podle nových norem TSI.
V závěru minulého roku byla lokomotiva v plánované podobě dokončena, a byl postaven prototyp, což byla i jedna z podmínek grantu, kterou se tím podařilo úspěšně splnit. V současné době probíhají zkoušky a schvalovací proces, následně by měla začít etapa provozních testů. Jak uvedl Roman Čechura, novinka se bude zkoušet na Železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Výrobce ji plánuje předvést i na mezinárodním železničním veletrhu InnoTrans 2012 v Berlíně, a následně bude zařazena do zkušebního provozu v ČR.
Lokomotiva je konstruovaná a vybavena pro provoz v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. To jsou země, pro něž je ve strategii výrobce v první fázi především určena, a pro tyto státy má také rovněž veškerá zařízení a předpisy požadovanou výbavu.
Techniku, kterou jsme navrhli, bude možné směrovat i pro východní trhy bývalého Sovětského svazu, kde máme dnes několik partnerů, s nimiž připravujeme další projekty. Už nyní na bázi této lokomotivy stavíme obdobnou motorovou lokomotivu typu TEM LTX pro Litvu.
Nastupuje evropská legislativa a stávající stroje postupně doslouží. Použitím moderních lokomotiv se zvyšuje bezpečnost a pro dopravce i efektivita – nové stroje jsou spolehlivější a provozně levnější. „V zájmu vlastníků železničních sítí i drážních dopravců je doprava s využitím moderních vozidel, které odpovídají evropským normám. Musíme mít evropským zákazníkům co nabídnout,“ říká Roman Čechura.
V oblasti univerzálních lokomotiv by novinka z CZ LOKO mohla být to pravé. Jak uvádí technický ředitel, moderní čtyřnápravová motorová lokomotiva může nahradit i šestinápravovou starší konstrukce, a to díky lepšímu využití tažné síly. Principiální rozdíl oproti AC/DC přenosu je v individuálním systému řízení trakčních motorů. Zjednodušeně řečeno - když má první náprava tendenci k prokluzu, systém může ubrat její výkon nezávisle na výkonu ostatních náprav. Tím zajistí optimální parametry a plně využije výkon lokomotivy.
Motorová lokomotiva řady 744.0 představuje celý soubor nových technických řešení, která plní nejen požadované bezpečnostní předpisy, ale nabízejí i uživatelský komfort pro obsluhu.
Na vývoji nové motorové lokomotivy má svůj podíl také Univerzita Pardubice – Dopravní fakulta Jana Pernera, s níž CZ LOKO spojuje dlouhodobá spolupráce. „Spolupracujeme s pobočkou Katedry dopravních prostředků a diagnostiky v České Třebové, kde je jeden z výrobních závodů firmy. Profesoři a studenti univerzity se mimo jiné zabývají pojezdy, takže vývoj podvozků lokomotivy byl realizován v úzké součinnosti. V rámci grantu jsme využili i simulačních výpočtů a odborných konzultací v konstrukci a projekci“, říká technický ředitel.
„Výchova mladých technických odborníků je jeden z důležitých aspektů rozvoje firmy. Dnes v CZ LOKO pracují zhruba dvě desítky absolventů Univerzity Pardubice, pravidelně spolupracujeme na bakalářských a diplomových pracích, máme u nás také stipendisty…“ doplňuje Roman Čechura.
Brejlovec a další novinky
Nový design se uplatnil i u dalšího z klíčových produktů firmy, který bude prezentovat na veletrhu Czech Raildays v Ostravě: modernizaci lokomotiv řady 750/753, což je populární „Brejlovec“. Koncepce využívá původního pojezdu, původního rámu, ale vše ostatní je zkonstruováno nově. Došlo také na nové uložení trakčních motorů na nápravách. Kluzná ložiska byla nahrazena valivými, což přináší prodloužení servisních intervalů.
A to samozřejmě nejsou jediné novinky. Firma nabrala „nový kurz“, takže se kromě svého tradičního programu, což je výroba, modernizace nebo remotorizace (jde vlastně o zlepšení parametrů vozidla a prodloužení jeho životnosti instalací modernější pohonné jednotky při zachování ostatních původních prvků), angažuje v celé řadě projektů – ve spolupráci se společností VÍTKOVICE Doprava, a.s., je to např. lokomotiva řady 714.8 s úpravou na alternativní palivo – stlačený zemní plyn CNG. Letos dochází k uvedení na trh několika speciálních kolejových vozidel. Motorový univerzální vozík SUPERMUV 74 disponuje novým hydrostatickým řešením přenosu trakčních sil. V několika exemplářích už plní náročné úkoly při údržbě železničního svršku. EDWARD (původně strojní vytahovák pražců SVP 60.2) je nově vyroben jako univerzální vozidlo s možností dosazení různých nástaveb, zařízení a dalšího příslušenství. Skupinu speciálních vozidel CZ LOKO dále rozšiřuje projekt MVTV 2.2 – motorový vůz pro diagnostiku, opravy a související práce na trolejovém vedení. A v neposlední řadě CZ LOKO přichází s novými formami spolupráce jako je např. pronájem lokomotiv a full-servis. /jv/
 

 

 
Publikováno: 15. 7. 2012 | Počet zobrazení: 4486 článek mě zaujal 666
Zaujal Vás tento článek?
Ano