asseco Aimtec murr

Vysokorychlostní vlaky pro Rusko pomáhali navrhovat inženýři z Česka

Ruské železnice objednaly dalších 8 vysokorychlostních jednotek Siemens Velaro, na jejichž vývoji a konstrukci se podílejí inženýři z pražského a ostravského centra kolejových vozidel, které patří mezi tři nejvýznamnější vývojová centra koncernu Siemens.   

 

Vysokorychlostní elektrické jednotky Velaro RUS, elita Ruských železnic, jezdí pod označením Sapsan (sokol) mezi Moskvou a Petrohradem od roku 2009. Díky svojí nejvyšší provozní rychlosti 250 km.h-1 dokážou zkrátit dobu jízdy oproti ostatním vlakům na této trase, a vzdálenost 650 km urazí za méně než čtyři hodiny.

České řešení pro ruské koleje
“Jsme velmi potěšeni, že se na vývoji tak technicky náročného a zároveň úspěšného vozidla podílejí také vývojáři a konstruktéři z ČR. Již na vozidlech z první série pro Rusko se podílelo ostravské pracoviště. Velká spokojenost s výsledky naší práce je doložena tím, že jsme se zapojili do mezinárodního týmu, který pracuje na nových vozidlech pro druhou dodávku. Našim konstruktérům byla svěřena prestižní úloha navrhnout konstrukční řešení VIP oddílu,“ prohlásil Jan Maj, ředitel divize Rail Systems společnosti Siemens.
České centrum pro vývoj kolejových vozidel je v rámci koncernu Siemens třetí největší. Je lokalizováno v Praze a v Ostravě a v současné době zaměstnává na 130 konstruktérů. Specializuje se na projekty v oblasti vysokorychlostních i regionálních vlaků či městské hromadné dopravy.
Ruské železnice (RŽD) na konci roku objednaly u společnosti Siemens již druhou sérii vlaků, která se skládá z osmi vysokorychlostních elektrických jednotek řady Velaro. Nová objednávka RŽD zdvojnásobí kapacitu současné ruské vysokorychlostní flotily, kterou tvoří výhradně vozidla značky Siemens, a posílí dopravu mezi Moskvou a Petrohradem. Hodnota celé zakázky činí přibližně 600 mil. eur, vlaky budou vyrobeny v závodě Siemens v Krefeldu, přičemž dodávka je plánována na leden 2014. Součástí zakázky je i smlouva o jejich údržbě po dobu 30 let. Siemens zajišťuje servis těchto vlaků od roku 2009 v moderním depu nedaleko Petrohradu. Systém údržby zahrnuje jak preventivní údržbu, tak i nepřetržité sledování souprav. Již od počátku plnění smluvních závazků je dosahována vyšší disponibilita vozidel, než je smluvně stanovená hranice 98 %.

„Sokol“ zblízka:
Desetivozová vysokorychlostní elektrická jednotka Siemens Velaro RUS neboli Sapsan je dlouhá 250 m a pojme 604 cestujících. Vozidla jsou navržena do extrémních povětrnostních podmínek o teplotách od -40 do +40 °C, a jsou o 315 mm širší než např. ICE 3, které provozuje DB v Německu, což je umožněno širším obrysem vozidel pro širokorozchodné ruské železnice. Nyní objednané vysokorychlostní jednotky navazují na předchozí úspěšnou dodávku a jsou modifikovány podle rostoucího zájmu o přepravu. Cestujícím nabídnou další prostory první třídy a komfortní VIP zónu, ve všech vozech je k dispozici připojení na internet.
Vlaky Velaro RUS využívají princip distribuovaného pohonu, který vyvinul Siemens. Ten spočívá v umístění všech pohonů a technického vybavení pod podlahou jednotlivých vozů a to po celé délce 10vozové jednotky. Tím se odlišují od starších typů vysokorychlostních vozidel, u kterých byl pohon soustředěn v čelních trakčních vozech bez prostoru pro přepravu cestujících, umístěných na obou koncích elektrické jednotky. Výsledkem distribuovaného pohonu je zvýšená přepravní kapacita přibližně o 20 %, větší zrychlení a snazší zvládnutí stoupání na tratích s vyšším sklonem. Tato technologie poskytuje výrazné zlepšení ekonomických ukazatelů oproti vozidlům starších typů.

 

 
Publikováno: 15. 7. 2012 | Počet zobrazení: 2481 článek mě zaujal 588
Zaujal Vás tento článek?
Ano