asseco Aimtec murr

ŽĎAS pro výrobce komponentů železničních podvozků

Nejdůležitější komponenty železničních podvozků jsou vyráběny a technologicky zpracovávány na zařízeních a linkách projektovaných a dodávaných akciovou společností ŽĎAS Žďár nad Sázavou. Mezi nejnáročnější díly patří pochopitelně vlastní kola jak lokomotiv, tak i dalších osobních či nákladních vagónů.   

 

Železniční kola jsou vyráběna tvářením za tepla. Pro jednotlivé operace vyvinul ŽĎAS samostatná zařízení. Hydraulický vertikální lis CKZW je čtyřsloupové konstrukce, dolůtažného provedení a provádí operaci pěchování a tvarování pomocí nástrojů uchycených na horním a spodním posuvném stolu. Společnost ŽĎAS má velké reference v dodávkách zařízení pro volné a zápustkové kování, a tak vedle uvedeného lisu nabízí i variantu, kdy jsou obě operace odděleny do samostatných strojů, a tím je zvýšena produktivita výroby kol. Mezi jednotlivými zařízeními jsou teplé polotovary kol přenášeny manipulátory ŽĎAS. Po uvedených operacích následuje děrování na lise CDC 900 a prohýbáním na prohýbacím lise CYF. Mezi nimi je ještě samozřejmě zařazeno vyválcování konečného tvaru obručí.

Kování náprav
V základním provedení se zdvojenými operacemi je produktivita zařízení asi 55 kusů za hodinu, záleží na velikosti a typu kola. Dalším důležitým prvkem železničního soukolí jsou vlastní nápravy. Ty jsou vyráběny ze speciálních materiálů za tepla, s první operací kování na čtyřsloupovém hornotlakém lisu ŽĎAS CKNV 1000. S lisem je integrován kovací manipulátor QKK 3. Protože nápravy jsou kovány oboustranně, slouží k otáčení kované nápravy během procesu zvedací otočný stůl. Celá linka je pak schopna vyrobit přibližně 8 náprav za hodinu. Po vykování náprava prochází dalším tepelným zpracováním, při kterém však dochází podle fyzikálních zákonů k určité deformaci. Proto jsou nápravy rovnány a k tomuto kroku slouží vybavení linky rovnacími lisy ŽĎAS RL 400. V této fázi dochází nejenom k vyrovnání náprav, ale také k výstupnímu ověření křivosti porovnání, což podstatně snižuje náklady na obrábění a zajišťuje výslednou kvalitu produkce. Následuje vychlazení nápravy na krokovém chladníku. Veškeré transportní a mechanizační zařízení pro jednotlivé fáze výroby náprav jsou samozřejmě z produkce ŽĎAS.
Pro nalisování a slisování železničních soukolí dodává ŽĎAS lisy CDR a CDRA. Tyto typy jsou určeny pro dílny, kde se provádí nalisování a slisování železničních dvojkolí za tepla. V současné době je vyvíjeno nové zařízení pro oboustranné nalisování, které bude sloužit už přímo standardním výrobcům podvozků.
Akciová společnost ŽĎAS se řadu roků zabývá vývojem speciálních technologických zařízení a tvářecích linek. Mezi jinými byla také nově vyvinuta technologie výroby železničních nárazníků za tepla. Vynikající parametry ověřovaných kusů vedly k realizaci tvářecí linky na výrobu nárazníků, která je v současné době dokončována u zákazníka a po ověření kvality produkce bude uvedena do plného provozu.
Pro řadu dalších dílčích komponentů firma ŽĎAS nabízí jednotlivé typové stroje a vychází vstříc zákazníkům s přípravou technologií a jednotlivých lisovacích nástrojů.

 

 

 
Publikováno: 15. 7. 2012 | Počet zobrazení: 3672 článek mě zaujal 640
Zaujal Vás tento článek?
Ano