rossleor asseco murr

A ten míč kulatý, věc je záludná…

Fotbalový svět žije nyní svou vrcholnou událostí: Světovým šampionátem. Po něm jej čeká možná jedna z přelomových změn – zavedení nových technologických pomůcek k hlídání regulérnosti hry.

 

Fotbal patří, pokud jde o zavádění nových technologií k nejkonzervativnějším sportům, technologické novinky se tak objevují spíše ve vybavení hráčů – např. nové dresy se špičkovými parametry, nebo obuv umožňující maximální pohodlí hráče, ale i rychlejší pohyb a přesnější zaměření střel. Postupně docházelo i k technologickému vylepšení fotbalového míče, které se však ne vždy setkalo s příznivou odezvou, jak ukázaly rozpačité reakce na nový míč použitý při posledním světovém šampionátu v JAR, který si vysloužil málem stejně negativní odezvu jako protivné hlučné vuvuzely.
Rozhodování o průběhu hry, při němž už v řadě dalších sportů pomáhají sudím moderní technologie, nicméně ve fotbale dosud ponechávala mezinárodní fotbalová asociace FIFA výhradně v rukou rozhodčích. Ale časy se mění i zde, a tak komise pravidel fotbalu IFAB schválila na svém letošním zasedání v Británii zavedení technologie, která bude hlídat, zda míč přešel brankovou čáru, podobně jako monitorují např. při tenisových utkáních či v ledním hokeji. O výběru systému se má rozhodnout v červenci.
O možném zavedení technologie na hlídání brankové čáry se hovořilo už řadu let, ovšem předseda FIFA Sepp Blatter se novince dlouho bránil s tím, že lidský faktor je nedílnou součásti fotbalu. Odpůrci zavádění technologických novinek argumentoval i tím, že se všude musí hrát podle stejných pravidel, což by při finanční náročnosti nové techniky byl zřejmě problém. Pod tlakem okolností však nakonec otočil s tím, že vlastně nikdy nebyl proti technologickým novinkám a vyjádřil se pro: "Říkal jsem, že pokud budeme mít absolutně přesný a jednoduchý systém, tak jej zavedeme. Dosud jsme takový neměli".
Příslovečnou poslední kapkou se stal incident na předloňském mistrovství světa. Ke změně postoje přiměla šéfa FIFA hlavně fatální chyba rozhodčích, kteří v utkání Anglie s Německem neuznali Franku Lampardovi regulérní gól, při němž se míč zpoza brankové čáry odrazil zpět do hřiště (což rozhodčí neviděli a podle dosavadních pravidel nemohli použít videozáznam), takže Angličané nakonec prohráli a z turnaje vypadli. To už byla neúnosná situace a pod palbou kritiky se Sepp Blatter nechal slyšet, že už se podobného omylu na šampionátu nechce dožít a osmičlenná pravidlová komise (IFAB), konečně přistoupila na změnu postoje a rozhodla o výběru dvou řešení, které bude dál zkoušet. Ve hře jsou dva hlavní kandidáti, vybraní z 8 nabízených technologií, jejichž schopnosti se nyní testují: systém Hawk Eye „Jestřábí oko“ firmy Sony a německo-dánský systém GoalRef, na němž se podílí Fraunhoferův institut pro integrované obvody. Sony využívá pro své řešení systém triangulace a pohledu kamer ze tří úhlů. Je již používán např. v tenisu, kriketu nebo u biliárových soutěžích. Technologie GoalRef je založena na použití speciálně vybaveného míče a magnetického pole. Využívá antény pro vytvoření magnetického pole o nízké intenzitě v okolí cílů. Uvnitř fotbalového míče je malé elektronické zařízení a vždy, když míč přejde brankovou čáru, jsou detekovány změny v magnetickém poli, a analyzovány pomocí procesorové jednotky. Na základě této analýzy lze pozici míče přesně lokalizovat, a pokud zcela přešel brankovou čáru, je to považováno za skórování. Gólový signál je neustále přenášen k rozhodčím, kterým se zpráva okamžitě zobrazí prostřednictvím šifrovaného přenosu na elektronických náramkových hodinkách.
Sada 12 přijímačů rozmístěných na stadionu měří pozice jednotlivých hráčů 200 krát za sekundu a míč na pozici 2000 krát za sekundu. Technologie počítá polohu míče podle času, který zabere rádiovému signálu cesta z vysílače na detektory – podobně  jako GPS v opačném pořadí - s přesností několik cm vodorovně a několik desítek cm vertikálně.
Jako doplněk k GoalRef nabízí Fraunhofer IIS také podporu technologie pro analýzu zápasu a odborné přípravy: systém RedFIR sleduje všechny pohyby míče a hráče, a následným generováním real-time 3D vizualizace zápasu a tréninkových výkonů poskytuje objektivní základ pro okamžitou analýzu a zpětnou vazbu.
Poprvé by vybraný systém mohl být nasazen na prosincovém mistrovství světa klubů v Japonsku.
 

 
Publikováno: 16. 7. 2012 | Počet zobrazení: 2267 článek mě zaujal 565
Zaujal Vás tento článek?
Ano