asseco Aimtec murr

První automobil na světě s airbagem pro chodce

Nejmodernější technologie se postupně dostávají do všech odvětví, pomáhají nám lépe zvládat řízení automobilu, chrání nás např. před případnou kolizí, ale i v průběhu kolize. Pro druhou stranu, tj. pro chodce ale zatím nebyl vymyšlen adekvátní systém ochrany, i když před více než 100 lety byl přihlášen patent na ochranu chodců a zvířat v podobě klece umístěné před vozidlem. V případě srážky chodec (nebo zvíře) spadl do klece před vozem a tak neutrpěl újmu od vlastního automobilu. Patent se tehdy neujal.

 

V současnosti představují v Evropě chodci 14 % všech osob usmrcených při dopravních nehodách, ale mnohem více jich je každoročně zraněno. Nejzávažnější poranění hlavy při střetu chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky.
S ohledem na tyto skutečnosti zahájila společnost Volvo Car Corporation vývoj svého airbagu pro chodce. Jde o průlomový systém ve světě vůbec a společnost jej poprvé představila na letošním autosalonu v Ženevě spolu s novým modelem Volvo V40.
V přídi vozu je zabudováno 7 čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní a pokud řídicí jednotka vyhodnotí signály jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce před čelním sklem.
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který v průběhu nafukování nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o 10 cm a zůstane v této poloze.
Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce. Airbag plní dvě funkce. Jednak zvedne kapotu, čímž pod ní vytvoří potřebný prostor, a pak změkčí dopad těla chodce na tvrdé části v okolí čelního skla.
V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí trvá několik setin sekundy.
Protože v 75 % všech nehod s chodci dochází při rychlostech do 40 km.h-1, je systém aktivní v rozmezí rychlosti od 20 do 50 km.h-1.
Společnost Volvo, která je průkopníkem v systémech ochrany řidičů a chodců představila před dvěma lety systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém brzdit a zabránit srážce s chodcem až do rychlosti 35 km.h-1. Při vyšších rychlostech je důraz kladen především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila. /pk/
 

 
Publikováno: 16. 7. 2012 | Počet zobrazení: 3487 článek mě zaujal 665
Zaujal Vás tento článek?
Ano