rossleor asseco murr

CNG vozy: šetrnější emise, nulové daně

K významným trendům moderní ekologické dopravy patří kromě elektromobilů a hybridních vozů i vozidla na plynový pohon. Z několika variant, které „plynová doprava“ obsahuje, se nyní začíná více prosazovat zejména jedna z nich: Stlačený zemní plyn neboli CNG. O jeho perspektivách u nás jsme hovořili s předsedou představenstva Asociace NGV, která se u nás touto problematikou zabývá, ing. Zdeňkem Prokopcem.

 


V Evropské unii jsou mezi tři alternativní paliva pro strategii dopravní politiky zařazena biopaliva, palivové články a CNG (stlačený zemní plyn). Proč zde chybí u nás zatím nejrozšířenější LPG (propan-butan)?

Protože LPG je meziproduktem zpracování ropy. Proto ani nepatří mezi paliva budoucnosti definovaná strategií Evropské unie. I když u nás má zatím provoz aut na LPG bezesporu navrch v prvotních nákladech, návratnosti a rozšíření. Věřím ale, že i díky naší předloni založené Asociaci NGV (Natural Gas Vehicles), zaměřené na využití zemního plynu (CNG) a biometanu v dopravě, se tento rozdíl podaří v dohledné době vymazat. Pohon osobních aut na CNG je bezpečnější, ekologičtější a s větší budoucností než u zmíněného LPG. Rozhodně neplatí, že LPG je špatný směr, oproti tradičním palivům je levnější a výrazně šetrnější k životnímu prostředí, CNG však jde ještě dál. Na trhu například, na rozdíl od CNG, nejsou nákladní vozy a autobusy na LPG, autobusy na CNG naopak již obsadily dvě procenta na trhu České republiky. To je během relativně krátké doby pěti let, kdy se CNG víc prosazuje, poměrně hodně.

Co vás k takovému optimismu vede?

Stačí se podívat do statistik. Spotřeba stlačeného zemního plynu v Česku loni vzrostla na 10,058 milionů metrů krychlových. Proti roku 2009 to bylo zvýšení o téměř dva miliony kubíků, tedy 24,2 %. A i tehdy, v roce 2009, spotřeba proti roku 2008 vzrostla o téměř 20 %. Do roku 2020 se má spotřeba CNG v Česku zvýšit až na 800 milionů metrů krychlových. Je znát, že Evropská unie rozvoj toto alternativního paliva podporuje. Dnes u nás jezdí 2700 vozidel na CNG. Z nich je 306 autobusů.

Jak jsou přestavby osobních vozů na CNG drahé?

Bez DPH je lze pořídit v rozmezí od 30 do 35 000 korun. Stále víc se však prosazují továrně upravené vozy, jezdící na CNG, které vyrábí třeba automobilky Fiat, Mercedes nebo Volkswagen. Pravda, tato tovární auta na CNG jsou stále ještě o zhruba 30 000 korun dražší než „naftové verze,“ ale i zde se ceny s rozvojem tohoto alternativního pohonu srovnávají. Například VW Touran ve verzi na CNG je již dokonce levnější o více než 25 000 korun než výkonově srovnatelný model na diesel.

Co pokládáte za největší výhodu provozu na stlačený zemní plyn?

Vedle nízkých provozních nákladů to je cenová stabilita paliva CNG. Ta je dána schématem sazby spotřební daně až do roku 2020. Nyní je nulová, do konce roku 2017 vzroste pouze na 0,7 Kč/m3. Náklady na provoz aut na CNG tak jsou proti benzínu o zhruba 50 a proti naftě o zhruba 35 % nižší. Proti LPG to je o 20 % méně. Tento cenový rozdíl v Česku zajišťuje program podpory alternativních paliv, schválený vládou v roce 2005. A nejde jen o peníze, ale i dopady na životní prostředí. Vozidla na CNG mají výrazně nižší emise výfukových plynů a patří do kategorie EEV, tedy vozidel zvláště šetřících životní prostředí. Jejich rozšíření pomáhá i rozvoj sítě veřejných plnících stanic nebo nástup „domácích“ a firemních plniček, s nimiž přišel jako první u nás Motor Jikov Strojírenská.

Energetická společnost E.ON loni přišla s podporou dotovaného Mercedesu na CNG. Co jste tomu říkal?

Naše Asociaci NGV u toho projektu byla a podpořila ho. Pravda, není to pro každého, protože model B 180 NGT BlueEfficiency s nádrží na zemní plyn stojí 695 000 korun, ale jako pilotní projekt to je výborná akce. S domácí plničkou zdarma, jejímž výrobcem je Motor Jikov Strojírenská, vyjde auto o 95 000 korun levněji. Podmínkou je jen smlouva na odběr plynu s firmou E.ON. Bude-li víc takových marketingových akcí, tím lépe.

Jedním z cílů vaší Asociace NGV je vytváření národní technologické platformy výroby a rozvoje vozidel poháněných CNG. Jak jste daleko?

V současné době definujeme tzv. strategickou výzkumnou agendu, tedy snažíme se s předními odborníky v oblasti CNG formulovat další směr potřebný pro rozvoj CNG. Ať je to v oblasti legislativy, produktů nebo vývoje. Zabýváme se i obecnou propagací a osvětou, ať už formou konkrétních prezentací firmám nebo konferencemi. Nejbližší bude 7. června v Brně, kdy zde v rámci veletrhu Autosalon, spolupořádáme s Českou automobilovou společností konferenci Autosympo o problematice CNG.

 
Publikováno: 21. 2. 2011 | Počet zobrazení: 4229 článek mě zaujal 804
Zaujal Vás tento článek?
Ano