asseco Aimtec murr

Koleje, které vedou do budoucnosti

InnoTrans, mezinárodní veletrh dopravních technologií, inovačních komponentů, vozidel a systémů pro dopravu, především železniční. se stal největším a nejvýznamnější akcí svého druhu v oblasti kolejové dopravy. A letošní, v celkovém pořadí již 9. ročník, který se konal v Berlíně od 18. do 21. září byl v dosavadní historii veletrhu rekordní. 

 

Celkem 2243 vystavovatelů ze 45 zemí (z toho tisícovka německých a zbývající více než polovina zahraničních - v roce 2010 zde vystavovalo 2000 firem ze 44 zemí) zaplnilo všech 26 hal berlínského výstaviště a obsazeny byly i venkovní tratě na přilehlém venkovním kolejišti, kde bylo v celkové délce 3,5 km kolejí předváděno 115 vozidel. Největší drážní veletrh světa tak poprvé obsadil kompletně celou plochu Messe Berlin (180 000 m²). Ze 106 600 návštěvníků letošního ročníku uváděných statistikami organizátorů tvořilo více než 103 000 odborných, což je procento, které charakterizuje vysokou profesionální úroveň veletrhu, a které mu mohou ostatní veletržní správy oprávněně závidět. Na výstavišti se prezentovalo 104 světových premiér.

Rychlovlaky i novinky pro regiony
K magnetům veletrhu patřily hlavně vysokorychlostní vlaky, jako např. model nové italské soupravy ETR 1000 označované (kvůli barvě dopravce) jako „rudý šíp“. Přes 200 m dlouhé čtyřsystémové vlaky, odvozené od konstrukčně podobných souprav Bombardier ZEFIRO 380, pojmou celkem 469 cestujících a počítá se s nimi nejen pro provoz na italských kolejích, ale v celé Evropě. Německý dopravce DB Mobility Logistics prezentoval rovněž v podobě modelu zástupce nové generace rychlých vlaků, s prozatímním označením Icx. Dalším z těchto exponátů byl prototyp nové generace hnacích vozů pro vysokorychlostní platformu Avril (Light High-Speed Independent Wheel) španělské firmy Talgo, kterou výrobce charakterizuje jako nejmodernější evropský high-speed koncept, s revoluční konfigurací míst 3+2 pro maximální kapacitu vlaku, aniž by snížil komfort a optimální flexibilitu a modularitu pro železničními operátory.
Ruské státní dráhy (RŽD) poprvé ukázaly nové jednotky Desiro RUS pro region Soči, dějiště příští olympiády. Soupravy Desiro se v Berlíně představily v podobě prototypu pro DB i v hybridní verzi Desiro Classic umožňující nejen rekuperovat energii z brzdění, ale také ji poté využívat pro trakci Regio. Zajímavý technologický koncept představila i lokomotivka  Bombardier Transportation, který do svých strojů místo jednoho centrálního agregátu začíná používat několik menších motorů, což by podle výrobce mělo přinést nižší provozní náklady u operací, které nevyžadují vysoký výkon. Na obdobné úspory je zaměřena i funkce autonomního posunu nově přidávaná do elektrických lokomotiv.
Česká stopa na kolejích
Impozantní je i účast českých firem - letošního ročníků se zúčastnilo přes 70 firem z ČR. Kromě individuálních vystavovatelů zastřešoval na 400 m2 celkem 23 českých firem společný stánek asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI v hale 9, a vlastní expozici mělo na veletrhu i Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Česká stopa tu byla navíc silně zastoupena v expozicích nadnárodních koncernů, jako je např. Siemens nebo ABB, v jejichž výzkumných odděleních se na vývoji dopravních novinek čeští inženýři často významně podílejí.
Jak uvedl na slavnostním zahájení veletrhu generální ředitel evropského sdružení dodavatelů pro železnice (UNIFE) Philipe Citroën, Innotrans demonstruje vitalitu železničního sektoru, který podle předpokladu v příštích šesti letech poroste tempem 2,7 % ročně. To nabízí skvělou příležitost pro dodavatele, mezi něž se po boku renomovaných značek jako Siemens, Alstom, Bombardier, aj. řadí i nemalý počet českých firem. Ty samozřejmě rovněž patří k tradičním vystavovatelům, i letos se v Berlině prezentovaly Bonatrans, CZ Loko, Pramet, Škoda Transportation. Některé z nich, jako např. společnost Borcard, patřily doslova k hvězdám veletrhu – na vyzkoušení luxusních sedadel, kterými český výrobce vybavuje vlaky se dokonce stály fronty. Kromě nových sedadel Excellent a Comfort představila firma několik atraktivních řešení pro ještě komfortnější cestování. Patří k nim např. zabudované LCD obrazovky v sedadlech, nový typ podhlavníku (takže zákazník si může vybrat ten nejvhodnější) a zásadní inovací je otočná verze sedadla, která umožňuje cestování ve směru jízdy, i když se vlak v cílové stanici neotočí. Produkty firmy Borcard včetně elektricky nastavitelných sedadel Excellent pro třídu Premium poskytujících nejvyšší možnou míru komfortu, známou dosud jen z luxusních letadel budou mj. vybaveny i elektrické soupravy Flirt řady 480 od Stadleru společnosti LEO Express, které byly rovněž jednou z hlavních atrakcí veletrhu.
Škoda Transportation předvedla 100% nízkopodlažní modulární čtyřčlánkovou tramvaj ForCity, novou třísystémovou lokomotivu řady 381 pro slovenské železnice, a jednopodlažní elektrickou jednotku RegioPanter, pro regionální tratě ČD vybavenou mj. připojením k internetu pomocí sítě wi-fi. CZ LOKO svou novou lokomotivu řady 744.0 s AC/AC přenosem výkonu (podrobné informace o novince byly uvedeny v TechMagazínu č. 6/2012). Společnost LEGIOS představila např. cisterny řady Zacns 85 m3 a samovýsypné vozy Falns 85 m3 a Faccns 48 m3. Tyto vagóny patří díky svým technologickým inovacím mezi špičku na trhu. Předností výsypného vozu řady Falns 85 m3 je nízká hmotnost a vyšší životnost díky použití nerezových částí uvnitř vozu a speciálního otěruvzdorného a korozi odolného nátěru. Je určen pro přepravu odolných materiálů, jako je např. uhlí, koks, štěrk či písek. Vagón navržený podle nejnovějších platných předpisů splňuje standardy TSI, UIC, EN i TSI-OTIF/AVV – určující použitelnost v mezinárodní přepravě. Inovativní Faccns 48 m3 pro sypké materiály je kratší, než vozy stejného typu, přesto v celé vlakové soupravě převeze více materiálu. Umožňuje jak mechanické, tak pneumatické ovládání výsypných klapek, což usnadňuje vykládku nákladu.
Novinky přivezli i slovenští výrobci: ŽOS Vrútky představily novou motorovou jednotku řady 861, své expozice na veletrhu měly na společném stánku i firmy EMtest (komplexní systém pro veřejnou dopravu), Asociácia výrobcov a opravcov koľajových vozidiel (AVOKOV) s členmi - EVPÚ, HMH, Regonik, Techklima, ŽOS Trnava a Zvolen, Elektrokarbon, ELV Produkt, Kinex Bearings, MOLPIR, NES Nová Dubnica, SEC Lighting, Tatravagónka Poprad, ZLH Plus, ŽS Cargo.
I když hlavním magnetem veletrhu InnoTrans jsou tradičně vysokorychlostní jednotky a výkonné lokomotivy, veletrh není jen o nich. Bohaté zastoupení měla i řada sice nenápadnějších, leč neméně významných exponátů z řad produktů a technologií, které představují klíčová řešení pro bezpečný a spolehlivý provoz dopravních systémů - komponenty pro kolejová vozidla, měřicí a kontrolní systémy, diagnostiku, zabezpečovací techniku atd. I zde měly české firmy zastoupení – jejich nabídku zde prezentovaly např. Alfa Union, AŽD Praha (nové systémy vyšších generací jako např. plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA 44 anebo přejezdové zabezpečovací zařízení PZZ-J), UniControls, Amest, Mesit Přístroje, První Signální a další.
 
Vlakotramvaje a metrobusy
Zajímavým, stále více se prosazujícím trendem jsou vlakotramvaje a metrovlaky - soupravy kombinující možnosti různých typů dříve samostatných dopravních prostředků. V podstatě jde o systémy, které jsou ve vylepšené moderní podobě obdobou řešení, jež již řadu let úspěšně fungují např. v Londýně či v podobě známých S-Bahn v německých velkoměstech – v centrech měst jezdí v podzemí po trasách metra, v okrajových čtvrtích jako běžná kolejová doprava po tramvajových tratích, nyní rozšířené ještě o další funkci příměstské dopravy, která má také svá vlastní specifika. Tomu všemu se snaží vyhovět nově koncipované univerzální většinou modulární soupravy. Na veletrhu jich bylo vidět hned několik. Jde o moderní vícečlánkové soupravy, obvykle nízkopodlažní vzhledem k zastávkám v městském provozu, vybavené klimatizací a dalšími prvky zvyšujícími komfort pro cestující, které starší tramvaje a příměstské vlaky postrádaly. Patří k nim např. nový typ kombinovaných jednotek Tango švýcarské firmy Stadler DT8.12 vytvořený pro město Stuttgart. Díky své téměř 40metrové délce (39,1m) patří tato 100% nízkopodlažní vozidla kombinující prvky tramvajové dopravy s vlastnostmi metra k nejdelším svého druhu. Souprava nabízí kapacitou 106 míst k sezení a 146 míst ke stání.
Dalším zástupcem této skupiny byla na InnoTransu vlakotramvaj Alstom Citadis Dualis. Má dva trakční systémy, napájené ze sběračů kompatibilních se dvěma různými typy trolejového vedení. V městském provozu může jezdit na tramvajových trasách rychlostí až 70 km.h-1, ale po výjezdu na konvenční trať dokáže dosáhnout rychlost i 100 km.h-1, a může se tak zapojit do běžného regionálního provozu. Souprava je 100% nízkopodlažní a téměř stoprocentně (z 98 %) recyklovatelná.
Trochu odlišný koncept představuje vlakotramvaj Vamos konsorcia německých firem HeiterBlick a Vosloh. Souprava kategorie „light rail system“ vychází z klasického tramvajového řešení, ale s upraveným nástupním prostorem (u dveří jsou uvnitř vozu zasouvací schůdky, které se přizpůsobují výšce nástupní hrany a řeší tak kompatibilitu vozidla pro tramvajové a vlakové tratě) a vyšší rychlostí (80 km.h-1). Tříčlánková, necelých 35 m dlouhá souprava o kapacitě 52 míst k sezení je určena hlavě pro kratší městské trasy s přesahem do příměstské dopravy.
Špičku mezi těmito městskými chameleony představuje nové varšavské metro Siemens Inspiro. Jde o vysoce automatický vysokokapacitní systém tvořený hnacími a vloženými vozy zhruba 20metrové délky (hnací vozy měří 20.1 m vložené vozy 19,4 m), a kompletní 5vozová souprava (o celkové délce 117,7 m) může přepravovat přes 1400 cestujících, (z toho 256 sedících) rychlostí až 90 km.h-1. Vlaky jsou napájeny běžným způsobem z třetí kolejnice.
Zajímavou variantou vlakotramvají je i jejich silniční alternativa v podobě tzv. metrobusů. Jde o vysokokapacitní autobusy, či spíše soupravy určené na trasy, kde je potřeba přepravovat velké množství cestujících, ale budování klasických kolejových systémů v podobě tramvajových tratí či metra by bylo neefektivní, či komplikované, v extrémních případech i fyzicky nemožné.


Světové premiéry na InnoTransu:

Vlaková anténa pro všechny systémy
Multipásmová anténa firmy AntoNiCS-ICP s označením Omniplanar TOP 230 AMR z nové série radiových vlakových antén umožňuje kombinovat techniku analogových anténních systémů rádiového 2m pásma a digitálních komunikačních systémů, např. pro Tetra / GSM / UMTS / GPS / WLAN. To umožňuje sdílené využívání různých rádiových systémů na jediné anténě s extrémně tenkým designem - výška antény je jen 140 mm.
ABB Railway Systems: menší, lehčí, energeticky účinnější transformátor   
Výkonová elektronika použitá v tomto novém typu tažného transformátoru umožnila vyvinout zařízení, které je menší a lehčí než jiné, běžné modely, a zlepší účinnost vlaku. Nový PETT (power electronic traction transformer) transformátor je založen na inovativní víceúrovňové střídačové topologii, která používá vysoce výkonné IGBT (insulated gate bipolar transistor) polovodiče a transformátory střední frekvence, nahrazující konvenční kombinaci transformátoru a usměrňovače. Měnič střední frekvence také snižuje hladinu hluku.
Vícemotorová dieselová lokomotiva a lokomotiva s doplňkovým naftovým motorem firmy Bombardier Transportation
Lokomotiva TRAXX F140 DEME byla navržena pro celoevropskou osobní a nákladní dopravu.Výměna jedné dieselové jednotky za čtyři průmyslové vznětové motory nabízí řadu výhod. Ve srovnání s jedinou pohonnou jednotkou, má výrazně nižší spotřebu paliva, emise výfukových plynů (vyhovuje přísnějším emisním norám EU) i náklady na životní cyklus. TRAXX AC s doplňkovým diesel motorem je řešení „poslední míle“ - eliminuje nutnost měnit lokomotivy v posunovacích oblastech, jako jsou stanice, kde je přechod z jednoho systému do druhého, terminály, přístavy nebo výrobní prostory, kde zpravidla konečných pár metrů železniční trati není elektrifikováno, což vyžaduje k překlenutí tohoto úseku použití posunovací lokomotivy. U nové lokomotivy TRAXX AC to již není nutné.
 
Měření prostřednictvím pravidelných vlaků  
Nový měřicí systém firmy Raildata vyvinutý a zdokonalený během posledních tří let v Nizozemsku umožňuje provádět kompletní, přesné a hospodárné měření geometrie trati. Rila hardware využívá vlaky provozované podél pravidelných jízdních řádů, což eliminuje potřebu samostatných speciálních měřicích vlaků provádějících měření. Systém počítá a zobrazuje traťovou geometrii v absolutních hodnotách X, Y a Z, zpracování dat je nezávislé na typu použitého vlaku. Během plánované zastávky ve stanici, zvládnou dvě osoby připojit systém Rila k vlaku za méně než dvě minuty. Jeho funkce umožňují prozkoumat velkou část železniční sítě, bez nutnosti zabírat trať. Zařízení může být použito k získávání různých druhů dat jako např. kontrola rozchodu, bezpečnostní parametry trati, kvalita kolejí, traťové zeměměřictví nebo polohy koleje.
Automatický systém čištění podvozků
Automatický podvozkový čistící systém Cyclojet firmy Cyclo System využívá vysokotlaký proud vody pro efektivní a bezpečné čištění spodků různých typů vlaků. K určení, zda jednotlivé části podvozku vyžadují čištění, se používají ultrazvuková a laserové technologie. Oscilační vysokotlaká tryska pak provádí automatizované čištění a oplachování jednotlivých dílů. Tekutý čisticí prostředek je automaticky filtrován a recyklován. Systém BULOX valvetesting firmy Bulox umožňuje na jediném zařízení spolehlivě simulovat a otestovat provoz brzdových ventilů a jiných pneumatických vzduchových ventilů - vyzkoušet lze až 30 různých typů pneumatických ventilů nacházejících se na vlacích, s max. zkušebním tlakem 16 bar.
Solární drážní telefon Titan GSM-R 
Robustní výrobek britské firmy Gai-Tronics s krytím IP65 plně odolný proti povětrnostním vlivům je navržen pro venkovní použití v rozmezí -20 až +60 °C pro trvalé nebo dočasné instalace. GSM-R terminál a baterie jsou umístěny uvnitř jednotky. K hlavním technickým charakteristikám patří anténa s vysokým ziskem, induktivní spojka jako standard, 10 W solární panel a sluchátko s pancéřovaným kabelem. Pohotovostní doba je až 120 h, umožňuje telefonní provoz po dobu až 5 h a to i při absenci denního světla, lze jej vzdáleně konfigurovat a monitorovat pomocí SMS. Používá standardní SIM karty, a to buď GSM-R nebo GSM. /joe/
 

 
Publikováno: 29. 11. 2012 | Počet zobrazení: 3727 článek mě zaujal 604
Zaujal Vás tento článek?
Ano