asseco Aimtec murr

Nejstarší továrna Peugeotu slaví jubileum v novém kabátě

Továrna v Sochaux, jeden z nejstarších podniků na výrobu automobilů na světě, která je stále v provozu, letos slaví 100 let. Při této příležitosti byla v září slavnostně zahájena expozice „M14, výstava století“.

 

Podnik, který je nejvýznamnější průmyslovou továrnou ve Francii a symbolem automobilového průmyslu, založil Peugeot v roce 1912 pro výrobu nákladních automobilů. Po první světové válce tam podnik soustředil veškerou svou výrobu. V Sochaux se od založení továrny vyrobilo více než 20 mil. vozů, např. slavné modely Peugeot 201, 203, 402, 403, 404 a 504. Dnes je podnik s 12 000 zaměstnanci (z toho téměř 4000 pracuje v oddělení výzkumu a vývoje) nejdůležitější složkou výrobní základny skupiny PSA Peugeot Citroën, kde se montuje 1670 automobilů denně od modelů Peugeot 308, 3008, 5008, Citroën DS5 až po hybridní verze.
I když na Sochaux také dopadl pokles prodejů v Evropě, skupina PSA Peugeot Citroën investice do továrny nesnížila. Nová svařovna za 150 mil. eur bude základnou pro výrobu vozů střední třídy, které skupina vyvíjí. Výraznou modernizací prošla i lakovna, do níž automobilka investovala 50 mil. eur, a kde se bude využívat nový kompaktní proces a lakování vodou ředitelnými barvami.
K továrně patří i špičkové technické centrum Belchamp, kde je umístěno na 1400 specializovaných zkušebních zařízení (včetně systémů pro testování odolnosti motoru či bezodrazové komory), 15 000 měřicích zařízení a také 17 testovacích tratí v délce 32 km, včetně rychlostního okruhu pro testy do 260 km.h-1 a rovné plochy o průměru 300 m určené především pro testování zrychlení a brzdění v zatáčce. 
Továrna si připomíná své jubileum několika akcemi, které spojuje slogan „Svou sílu čerpáme z naší historie“. Kromě zmíněné retrospektivní výstavy, která potrvá do 15. října a představuje unikátní dokumenty z centrálního archívu (v němž je uloženo přes milion fotografií). V rámci akce „na kole do země automobilů“ si mohli návštěvníci se svými dětmi projet na kole jednotlivé dílny, jejichž provoz jim představili současní zaměstnanci.

Peugeot v proudu času
- Průmyslová historie značky Peugeot začala v regionu kolem města Montbéliard v roce 1810, kdy bratři Peugeotové přestavěli obilný mlýn v místě zvaném Sous-Cratet na slévárnu oceli, která měla dodávat pružiny a pera hodinářskému průmyslu. Ten v regionu Franche-Comté převládal. Vůbec prvním velkosériově vyráběným vozem v továrně Sochaux byl Peugeot 201. V letech 1929 – 1937 jich bylo v továrně vyrobeno téměř 90 000. V budovách továrny, které stojí stále na svém místě, je dnes lisovna a svařovna.
- S modelem 402, který byl představen v roce 1936 a jehož výroba se protáhla až do okupace, předběhnul Peugeot své konkurenty. Aerodynamický vůz, kterému se přezdívalo „vřeteno ze Sochaux“ disponoval světlomety ukrytými za mřížkou masky chladiče.
- První poválečná novinka, model 203, byl představen v roce 1948. Projekt vznikal během války v maximálním utajení a vzhledem k tomu, že šlo o první symbol poválečné obnovy, znamenala „dvěstětrojka“ skutečný úspěch.
- Nový Peugeot 403 byl uvedena na trh v roce 1955, rok předtím, než byl do továrny nainstalován první počítač IBM pro řízení skladových zásob. V roce 1960, kdy se objevil model 404, se v Sochaux vyrábělo 260 000 vozů ročně a pracovalo zde 23 000 lidí. Průmyslové budovy byly rozmístěny po obou stranách silnice 1. třídy, která probíhala továrnou a objíždět ji začala až zhruba o 10 let později.
- 60. léta poznamenala začátek reorganizace značky. Peugeot postupně restrukturalizoval svou produkci, výroba některých dílů byla svěřena dodavatelům a některá výroba byla přesunuta na jiná pracoviště, např. do Mulhouse. V roce 1968 se v Sochaux objevil Peugeot 504, který se zde vyráběl až do roku 1985.
- Slavná 505 se začala vyrábět v roce 1979 s benzínovým motorem a přímým vstřikováním. Za příplatek s otevírací střechou s elektrickým ovládáním. V té době v továrně pracovalo rekordních 39 000 zaměstnanců - od tohoto roku se jejich počet postupně snižuje. Továrna začala převádět výrobu stále více dílčích celků na výrobce příslušenství a dříve náročná místa nahrazovaly roboty.
- O 10 let později, v roce 1989 doplnil výrobu vozu 405 v Sochaux model 605 s ambicí prorazit s touto luxusní nabídkou do vyšších míst. V továrně se postupně otevíraly různé dílny koncipované jako „průmyslové katedrály“: v jedné se vyráběly karoserie, v dalších byla lakovna. Byly postaveny na pozemcích získaných odklonem řeky, která do té doby továrnu protínala.
- Model 406 přišel v roce 1993, kdy dostala lisovna nové vybavení, např. automatickou lisovací linku umožňující vyrábět bok karoserie v jednom kuse. K němu se v roce 2000 ve zcela nové montážní dílně přidal model 607.

Úsvit nového milénia
- V Sochaux se vyráběly vozy střední třídy a od roku 2001 platforma 2. Kvůli modelům 307 sedan, SW a CC musela továrna pracovat na tři směny a dokonce i o víkendech. Tři roky po sobě se v Sochaux vyrábělo více než 400 000 vozů ročně a bylo přijato více než 3500 zaměstnanců. V roce 2007 nahradil 308 model 307 a velký krok kupředu byl učiněn v oblasti kvality. Změnila se i koncepce továrny: průmyslové katedrály vyšly z módy, plochy dílen se zmenšily, došlo ke změně logistiky. Kompletování motoru začalo probíhat blíž k místu další montáže a na scéně se objevil nový model: Crossover 3008.
- Kompaktní Peugeot 3008 představuje novou inovativní nabídku, nejen v rámci modelové řady Peugeot, ale i na celém současném automobilovém trhu. Jeho koncepce i funkce využívají veškeré know-how a hodnoty značky. Nabídku značky v segmentu M1 doplnil po 308 SW a 3008 model 5008, kompaktní MPV, posilující přítomnost Peugeotu na trhu s rodinnými vozy a další hráč mířící do segmentu vysokých vozů M1.
- Luxus od Citroënu - model DS5 je první vůz značky Citroën vyráběný v Sochaux a představuje novou etapu vývoje řady DS. Moderní vizionářský model dokonale splňuje koncepci značky „Kreativní technologie“ a je i jasným a moderním vyjádřením stylu. Originální výtvor představující skutečnou technologickou inovaci. /rm/

 

 
Publikováno: 29. 11. 2012 | Počet zobrazení: 3469 článek mě zaujal 684
Zaujal Vás tento článek?
Ano