asseco Aimtec murr

Ford Focus 1,0 EcoBoost – odvaha se vyplácí

Počátkem roku představil Ford technicky nejmenšího zástupce rodiny EcoBoost. Jde o jednolitrovou jednotku se třemi válci, která vhodně doplní verze 1,6 a 2,0 l EcoBoost. Tříválcový motor pohání většinou miniauta jako jsou kolínská trojčata nebo Škoda Citigo, byl jsem proto zvědavý, jak si malý motor poradí s nejrozšířenějším modelem automobilky, jakým je vůz nižší střední třídy Focus. A byl jsem mile překvapen.

 

Na redakční test jsme si vybrali 5dveřovou variantu hatchbacku Focus s nejmenším litrovým motorem EcoBoost. Focus nezapře fordovské provedení karoserie v kinetickém designu. Přímé hladké linky se střídají s prolisy evokující dravější dojem. Pětiúhelníkové přední bixenonové světlomety s denním LED svícením jsou skvěle doplněny kulatými tubusy mlhových světel. Nejvíc mě ale zaujala finesa v podobě výsuvných chráničů dveří, které se vysunou automaticky při otevření a zabrání hraně dveří ťuknout do laku sousedního vozu. Jelikož testovaný model disponoval minirezervním kolem, byl objem zavazadlového prostoru průměrných, ale dostačujících 316 l (při plnohodnotné rezervě je 277 l).
V moderním interiéru, prostorově výrazně tvarovaném, je patrná ukázka pěkného dílenského zpracování v kombinaci kvalitních měkčených materiálů. Uspořádání palubní desky a ovladačů je podmíněno potřebám řidiče. Nastavitelná přední sedadla jsou umístěna níž než v předchozím modelu a nabízejí dostatek místa. I když šlo v našem případě o hatchback, bylo na zadních sedadlech dostatek prostoru i pohodlí. Středová konzola s krátkou řadicí pákou nabízí řidiči přehledné ovládání audia a klimatizace. Zajímavá je rovněž ruční brzda v nezvyklém tvaru písmene Z.
Nejmenší agregát
Testovaný Focus poháněl nejmodernější zážehový motor 1.0 EcoBoost, který i přes svou váhu a malým rozměrům poskytoval výkon 92 kW (125 k) a točivý moment 170 Nm (od 1500 až do 4500 ot.min-1 ), odpovídající většímu agregátu. Nejmenší jednotka je provedena v kompaktní litinové konstrukci, aby vydržela současně vysoký tlak, vibrace a velké teploty.
Technicky má novinka stejně jako ostatní motory EcoBoost přímé vstřikování benzínu, přeplňování turbodmychadlem a plně proměnné časování sacích i vstřikovacích ventilů Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing). Místo vyvažovací hřídele, která potřebovala více prostoru, je použit inovativní asymetricky vyvážený setrvačník, působící jako tlumič vibrací nevyváženého chodu řadového tříválce.
Motor byl propojen se 6stupňovou převodovkou, ale na výběr je také možnost osazení 6stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou PowerShift, která sama dokáže přeřadit na jiný rychlostní stupeň a jízda je tak plynulejší a úspornější než klasické automaty. Přitom nárůst spotřeby ve srovnání s manuální převodovkou je téměř neznatelný.
Tříválec po nastartování vyloudí výraznější zvuk, ale ten se po rozjetí ztratí v běžném hluku od vozovky. Překvapením byla akcelerace na dálničním úseku, kde malý motor dával 5dveřovému Focusu výbornou agilitu. V běžných jízdních situacích dokonce působí silnějším dojmem, než klasický agregát 1,6 l. O něco horší je to při popojíždění v koloně, kde mu nízké otáčky moc nesvědčí. Při kombinovaném provozu jsem naměřil spotřebu 6,3 l. Hluk v kabině je při nízkých rychlostech minimální a při vyšších dálničních rychlostech nebrání uživatelskému komfortu. Díky lehčímu motoru a tím i nižší provozní hmotnosti dostal podvozek měkčí pružiny a k tomu doladěné tlumiče, takže v kabině je cítit lepší komfort odpružení.
Technologie, které pomáhají a chrání
Ford vybavil Focus nejmodernějšími technologiemi jako např. elektrickým posilovačem  řízení EPAS, který se aktivuje jen v případě potřeby. Systémem Stop-Start, který dokáže snížit spotřebu o 10 % v městském provozu. Ukazatel řazení navrhuje optimální volbu rychlostního stupně. Inteligentní ochranný systém IPS v sobě zahrnuje např. rám karoserie z vysokopevnostní oceli pro pevnou ochranu. Systém prevence nárazu při nízké rychlosti do 30 km.h-1 pomocí senzorů, které zaznamenávají náhlé zastavení vozu před, aktivují automaticky brzdnou soustavu. Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu. Systém Blis pro hlídání mrtvého úhlu nebo sledování bdělosti řidiče.
Technologie downsizingu sice sníží spotřebu motoru, ale jde hlavně o emise CO2, protože zpřísňující emisní normy tlačí na výrobce automobilů, takže malé motory, jako testovaný tříválec budou postupně nahrazovat atmosférické šestnástistovky. I když výrobce testuje motor na provozní hodiny, otázkou je, jak dlouho takový motor vydrží opravdu v reálných podmínkách provozu, jehož konstrukce vyžaduje extrémní hodnoty.
 

 
Publikováno: 29. 11. 2012 | Počet zobrazení: 3491 článek mě zaujal 654
Zaujal Vás tento článek?
Ano