Evropa chce systém automatického brzdění do povinné výbavy vozidel
Spektrum povinně montovaných asistenčních systémů řidiče, které prosazuje EU jako prvky, jimiž musí automobilky povinně vybavovat své nové modely, se zřejmě brzy rozšíří o další technologii: systém samočinného nouzového brzdění. Cílem je zásadním způsobem snížit počet havárií, resp. omezit jejich následky, a to zejména v městském provozu.
Samočinné nouzové brzdění, známé pod výrazem Autonomous Emergency Braking (AEB či obdobné technologie pod jiným označením), představuje jeden z klíčových bezpečnostních prvků moderních aktivních tempomatů. Systém je schopen vůz v případě dojíždění pomalejšího či stojícího vozidla automaticky zpomalit, ale v případě potřeby i zcela zastavit a to, je-li to urgentní, dokonce i bez zásahu řidiče (který je ovšem v běžném režimu nejdříve systémem varován a vyzván k podniknutí odpovídajících kroků). Dosud se tento systém objevoval hlavně ve výbavě vozů vyšší třídy, nebo jako speciální doplňkové vybavení.
Za rok už povinně
EU nyní plánuje, že od listopadu příštího roku se systém automatického brzdění AEB stane povinnou výbavou všech nových užitkových vozidel, a postupně by měl zamířit i do segmentu osobních automobilů. Pomoci k tomu by měla i autorita Institutu EuroNCAP (European New Car Assessment Program), který plánuje zahrnout od roku 2014 do hodnocení bezpečnosti osobních vozů kromě ESP, omezovače rychlosti apod. právě AEB. I když sice nepůjde vyloženě o povinné vybavení, je pravděpodobné, že výrobci usilující o získání co nejlepšího hodnocení v testech NCAP jej do výbavy svých modelů zahrnou.
Může zachránit život, ale automobilky jej nabízejí jen omezeně
Z nedávno zveřejněných výsledků průzkumu EuroNCAP vyplývá, že systémy asistovaného nouzového brzdění sice mohou snižovat počet nehod až o 27 %, nicméně dostupnost AEB v Evropě zdaleka není standardizována. Na evropském trhu je k dispozici pouze 21 % vozidel vybavených tímto systémem a 66 % výrobců jej u žádného ze svých nových modelů automobilů nenabízí. "Rychlejší pronikání těchto technologií do nových vozů bude více realistické pro Evropskou unii, aby dosáhla svého cíle snížit počet úmrtí na silnicích o 50 % do roku 2020. V důsledku toho se Euro NCAP rozhodla zařadit hodnocení AEB jako součást celkového počtu hvězdiček od roku 2014 a doufá, že evropské orgány budou brzy vyžadovat AEB jako povinné pro všechny nové typy vozidel“, uvedl generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen. Organizace doufá, že začleněním systémů AEB v jeho hvězdy hodnocení bude upozorňovat a podporovat spotřebitele na výběr AEB při nákupu nového vozu, což pomůže snížit počet úmrtí na evropských silnicích z aktuálního celkového počtu více než 30 000 obětí.
Problém je, že současná zařízení fungující obvykle na základě radaru, laserových a video systémů, jejichž úkolem je zajistit v reálném čase úplné a přesné informace pro případnou aktivaci AEB, ještě stále nejsou stoprocentně spolehlivé a vykazují chyby: z poslední doby byly např. zaznamenány případy, kdy elektronika chybně vyhodnotila kovovou mostní konstrukci jako stojící automobil, nebo neadekvátně reagují třeba při těsném napojování na kruhový objezd. V případě, že by se z pozice doplňkových systémů měly stát povinným vybavením, je ovšem zřejmé, že pro automobilky se stanou jednou z priorit a výrobci budou intenzivně pracovat na vývoji zdokonalení této technologie, aby dokázala plně a bez problémů vyhovět požadavkům nových předpisů.