asseco Aimtec murr

Projekt e-Volo: nová kategorie v letectví má název volokoptéra

Monstrózní konstrukce s 18 rotory se nám dnes může zdát jako velmi podivné zařízení, ale může to být už v poměrně blízké době jedna z možností běžné osobní dopravy. Jde v podstatě o větší osobní verzi tzv. multikoptéry, která si získala v poslední době velkou oblibu jako dálkově řízený elektrický vrtulník používaný např. pro letecké snímkování nebo monitoring, ovšem na rozdíl od původní verze nebude e-Volo ovládat pilot zvenčí, ale přímo ze stroje samotného. 

 

Pozoruhodný stroj s názvem e-Volo Volocopter je koncipován ve třech verzích: v jednomístném provedení a jako větší dvoumístná verze, a také jako bezpilotní helikoptéra. Použití mnoha rotorů umožňuje volokoptéře e-Volo zachovat správnou funkci i v případě, že „ztratí“ až čtyři z nich. V případě, že dojde k výpadku více rotorů, aktivuje se vestavěný padákový systém, který umožní stroji bezpečný sestup a přistání.
Vybaveno tlačnou vrtulí pro dopředný let, bude mít toto letadlo vzletovou hmotnost 450 kg (podle evropský předpisů pro ULV), mělo by dosahovat rychlosti přes 100 km.h-1, výškový dostup nejméně 6500 ft a nabídnout více než hodinu letového času díky sériovému hybridnímu napájecímu systému – s konceptem "range-extender" spalovacím motorem, který bude dobíjet baterie v letu.
Kromě toho bude mít stroj, označovaný pracovně jako Evolution VC 2P, další baterie v případě, že prodlužovač dosahu selže, a pokud selže vše ostatní, padák dostane stroj bezpečně na zem.
 
Vrtulníky „na baterky“
Společnost e-Volo, založená v německém Karlsruhe, už loni zaznamenala významný milník v historii letectví poté, co úspěšně provedla vertikální vzlet a světově první let s posádkou pomocí čistě elektricky poháněného letadla s označením VC1. Vzhledem k tomu poskytlo Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie dva miliony Eur jako dotaci na náklady spojené s projektem. Tým e-Volo nyní spolupracuje s výzkumným a průmyslovým syndikátem na vytvoření stroje s označením VC200, první dvoumístné volokoptéry na světě.
V Evropě jsou ultralehká letadla definována jako velmi lehké motorové letadlo, nesoucí až dvě osoby. Mezinárodně existuje několik kategorií tzv. ultralightů specifikovaných zvláštními certifikačními předpisy podle konkrétních zemí. Volokoptéra je ale stroj, který nelze zařadit do žádné existující kategorii v letectví, a vytvoří tedy zřejmě svou vlastní. Podle Alexandera Zosela, manažera e-Volo, je největší výzvou umístit takové letadlo po technické realizaci na trhu. Vzhledem k tomu, že volokoptéra je první svého druhu, musí být oficiální základ vytvořen už v prvním kroku, aby se stroj mohl účastnit běžného letového provozu.
Inovativní koncept elektrického letadla s vertikálním vzletem však přesvědčil nejvyšší autoritu pro letectví v Německu, Spolkové ministerstvo dopravy, stavebnictví a rozvoje měst (BMVBS) do takové míry, že zadalo několik ročních zkušebních programů pro vytvoření nové kategorie v oblasti letectví. S projektovým týmem e-Volo tak bude usilovat o vytvoření nové výrobní specifikace pro volokoptéry, včetně právních předpisů (kde a kdy má oprávnění k letu), a odborné přípravy specifikací pro budoucí piloty volokoptér i příslušné organizace. Jde zejména o německou Asociaci ultralehkých letadel (DULV), Německou sportovní leteckou amatérskou asociaci (DAeC) a Federální letecký úřad (LBA).

Na start se chystá už letos
V průběhu zkušebního programu bude v případě úspěšných výsledků možné vydat pro volokoptéru prozatímní osvědčení letové způsobilosti poté, co stroj projde rozsáhlými vytrvalostními zkouškami kabiny pro cestující, přistávacího rámu a rotorového pole. Cílem je získat do poloviny roku 2013 potřebná osvědčení a schválení, aby bylo možné co nejdříve začít s testovacími lety pro zkušební program. Testovací lety budou probíhat na kluzákovém letišti v Bruchsalu, kde se také nachází továrna na DG Flugzeugbau (DG Aircraft Construction), která se podílí na zpracování mechanické konstrukce draku VC200 z lehkých karbonových kompozitů. Na konci zkušebního programu bude prototyp, jenž by se mohl stát základem pro sériovou výrobu. V Německu by pak lidé s průkazem způsobilosti soukromého pilota mohli už v blízké budoucnosti létat i na volokoptérách e-Volo.
Projekt se představí i na mezinárodním veletrhu CeBIT 2013 v Hannoveru: e-volo je jednou z pěti desítek “green companies“, ekologických firem z celého světa, které se propracovaly mezi finalisty soutěže CODE_n13 Contest a budou v Hannoveru prezentovat své nápady.

 

 
Publikováno: 25. 2. 2013 | Počet zobrazení: 3358 článek mě zaujal 638
Zaujal Vás tento článek?
Ano