asseco Aimtec murr

Krize skončila: firmy se již nesnaží udržet zákazníky za každou cenu.

Stále větší počet firem usiluje vymožení pohledávek. Jde o trend posledních měsíců, signalizující, že situace na trhu se mění, který zaznamenal např. portál ePohledávky.cz, zaměřený na řešení problematických pohledávek.

 

Vysvětlení nového trendu lze vidět v tom, že firmy se již nesnaží udržet zákazníka za každou cenu, jako tomu bylo v době krize, kdy si firmy místo důsledného aktivního vymáhání pohledávek spíše snažily zachovat dobré vztahy se zákazníky a opožděné platby často tolerovaly. Současná aktivita firem tak nasvědčuje tomu, že podle podnikatelů krize již skutečně skončila, konstatuje Tomáš Medřický, ředitel portálu ePohledávky.cz.

Rozpoznat rizikovou firmu z hlediska placení faktur není snadné, ale existuje několik signálů, které mohou varovat před případnými problémy. Tomáš Medřický varuje hlavně před firmami s virtuálními sídly. Tedy místy, kde sídlí firmy jen papírově a jediné, co tam skutečně mají, je poštovní schránka - firmě, jež má takovou adresu, což lze zjistit, by měl každý prodávat jen za hotové. Zejména menší firmy by měly být obezřetné, pokud se na ně obrátí klient ze vzdáleného města rovnou s velkou zakázkou, a snažit se zjistit si o zákazníkovi co nejvíce informací. Před přijetím objednávky od nového a neznámého zákazníka je dobré se alespoň podívat na jeho webové stránky. Obecně lze konstatovat, že čím jsou stránky méně kvalitní, tím je větší pravděpodobnost, že firma může mít problémy s platební morálkou (což se ovšem samozřejmě může týkat i případů s dokonalou webovou prezentací) zejména pokud na stránkách chybějí ověřitelné základní kontaktní údaje. V případě, že dokonce firma žádné stránky nemá, může to znamenat obdobný signál, jako sídlo ve virtuální kanceláři. Doporučuje se také začínat s novým klientem menšími zakázkami, stanovit přísnější platební podmínky, nebo žádat zálohu. Pokud si to firma může dovolit, je lépe „podezřelé“ zákazníky rovnou odmítnou a vyhnout se tak případným budoucím problémům. V každém případě je však nutné dbát na řádnou smluvní dokumentaci vztahu, doporučují specialisté na řešení pohledávek. tech odstávky opět roztočit. 

 
Publikováno: 14. 3. 2016 | Počet přečtení: 874