asseco Aimtec murr

Bezplatné elektrobusy mají za sebou 150 000 přepravených pasažérů

Dva elektrobusy od českého výrobce SOR, které už přes dva měsíce jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická v Praze 4, ujely již více než 10 000 km. Jejich služeb využilo zhruba 150 000 cestujících.  

 

Jde o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti Passerinvest Group, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti Arriva s cílem snížit zatížení životního prostředí ve městech.

Každý eletrobus z dvojice SOR EBN 9,5, který slouží bezplatně veřejnosti, najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Jeden elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla přepraví za den přibližně 3600 osob.

Elektrobusy jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. Jedním z „kmenových“ řidičů elektrobusů je Stanislav Kovářík, který řekl: „Je to obrovský rozdíl pro řidiče i cestující. Uvnitř neslyšíte nic a necítíte ani typické vibrace od motoru, chvíli jsem si musel zvykat.“ Kapacita baterií vychází akorát na jeden pracovní den. Ráno si bere řidič z garáže autobus nabitý na 100 %, večer ho vrací s rezervou cca s 30 %. „Kdyby záleželo jen na mně, k naftovému autobusu bych už se nevracel," doplnil Stanislav Kovářík.

Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí. Při brzdění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Nedávno skončená zima potvrdila dobré jízdní vlastnosti elektrobusu na sněhu nebo náledí, pomáhá mu přitom zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. V zimě také není potřeba chladit bateriový prostor, který se při vyšších teplotách zahřívá.

Věděli jste, že…

• akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností?

• energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu?

• po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100 % plné baterie za 6 h?

• pasažéři díky wifi připojení v elektrobusech dosud stáhli celkem 2,5 GB dat? 

 
Publikováno: 20. 4. 2016 | Počet přečtení: 812