asseco Aimtec murr

Mobilní hra pomůže v boji proti demenci

Demence výrazně zhoršuje kvalitu života a podle analýz lékařských odborníků může do roku 2050 postihnout 135 milionů lidí. To by se však mohlo změnit díky moderním technologiím a výzkumu, v němž vědci získávají potřebná data prostřednictvím mobilní interaktivní hry, která pomůže urychlit klasický výzkum demence až o desítky let - a přispět k tomu může každý uživatel mobilu či tabletu.

 

Hra Sea Hero, která je v lokalizované verzi (seahero.cz.) zdarma ke stažení na Google Play a Apple Store, není jen pouhou zábavou či prostředkem k ukrácení dlouhé chvíle pro uživatele mobilních zařízení, jako stovky jiných aplikací tohoto druhu. V inovativní mobilní hře se hráč stává mořeplavcem brázdícím vody moří a oceánů a přitom fotí jejich obyvatele - tady uplatňuje zejména svůj postřeh a smysl pro orientaci. Jde o unikátní projekt, který umožňuje vědcům získat celosvětově nejrozsáhlejší soubor dat, jež jim následně pomohou při výzkumu a léčbě demence. Právě zhoršení schopnosti prostorové orientace je totiž jedním z průvodních jevů Alzheimerovy choroby, která je nejčastější příčinou demence, a hraním hry lidé vědcům pomohou tomuto procesu lépe porozumět a rozlišit, kdy je zhoršení schopnosti orientace přirozeným důsledkem stárnutí a kdy už symptomem nemoci. Na základě toho pak bude možné vyvinout nové a mnohem přesnější diagnostické testy na demenci a pokročit v její léčbě. Hra, již spouští Deutsche Telekom a v ČR T-Mobile jako jeho dceřiná společnost, byla vytvořena ve spolupráci s Alzheimer’s Research, University College London, University of East Anglia a herními vývojáři Glitchers. Lokálním partnerem projektu v ČR je Alzheimer nadační fond (http://alzheimernf.cz) zaměřený na podporu výzkumu Alzheimerovy choroby a dalších onemocnění mozku, která vedou k poruchám kognitivních funkcí a demenci. Vědci do hry zakomponovali 5 ověřených experimentů zaměřených na základní schopnosti orientace, rozpoznávání značek, navigační komplex zahrnující orientaci v několika různých situacích, smysl pro směr a učení se odezvě a rutinním úkonům.

„Hra Sea Hero je skutečně unikátní a vědecky hodnotná. Lidé se mohou bavit jejím hraním, zároveň tím vědcům poskytnou cenné informace, které by jinak sbírali až desítky let,“ říká prof. Jakub Hort z Neurologické kliniky 2. LF UK a FN Motol, odborný garant projektu v ČR. Veškerá data zaznamenaná během hry jsou anonymizována a automaticky odesílána na zabezpečený server Deutsche Telekomu. Hráči nemusí zadávat žádné osobní údaje, pouze – pokud budou chtít zvýšit vědeckou hodnotu dat – mohou uvést informace o

svém pohlaví, věku a zemi, v níž žijí. Shromážděná herní data budou následně poskytnuta výzkumnému ústavu University College London, kde je vědci podrobí analýze. Úspora času v porovnání s klasickým výzkumem je obrovská: Bude-li Sea Hero hrát 1752 lidí, každý aspoň dvě minuty, lékaři získají data odpovídající jednomu roku klasického výzkumu. Kdyby si Sea Hero po stejnou dobu zahrálo 100 000 hráčů, vědci získají tolik dat jako za 57 let klasického výzkumu. 

 
Publikováno: 8. 5. 2016 | Počet přečtení: 847