asseco Aimtec murr

Kolem světa vzduchem na energii ze Slunce

Švýcarský letoun Solar Impulse 2 překonal koncem června za zhruba 71 h Atlantický oceán, a dokončil tak další významnou etapu projektu obletu Země s využitím výhradně solárního pohonu. Jde o vůbec první přelet Atlantiku letounem na solární pohon.  

 

Z New Yorku Solar Impulse 2 odletěl v pondělí 20. června dvě a půl hodiny po půlnoci místního času (08:30 SELČ) a na letišti ve španělské Seville přistál 23. června krátce před 07:40 SELČ po 6765 km dlouhém letu, trvajícím 2 dny 23 hodin a 8 minut, kdy se pohyboval v max. výšce 8534 m nad mořem. Letěl přibližně o 20 hodin kratší dobu, než se původně předpokládalo. Zatím nejdelší fází plánovaného obletu Země byl 6457 km dlouhý úsek z japonské Nagoji na Havaj, kde měl Solar Impulse 2 po 5denním letu, který zabralo překonání této trasy, téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi.

Letoun, v jehož kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg odstartoval k cestě kolem světa 9. března 2015 ze Spojených arabských emirátů a další etapy vedly přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA, odkud by měl přes Evropu dorazit opět do místa, odkud loni k unikátnímu letu startoval. Ze Španělska se tak po několikadenní přestávce nutné na údržbu stroj vydá do finále: na poslední, šestnáctou etapu do cíle v Abú Zabí, přičemž možná ale učiní ještě alespoň jednu zastávku v Egyptě.

Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá 5 měsíců, ale projekt zbrzdilo neplánované zdržení kvůli technickým problémům s bateriemi na Havaji po přeletu Tichého oceánu.

Stroj dokáže letět průměrnou rychlostí 75 km.h-1, poháněn energií dodávanou z více než 17 000 solárních článků a baterií, v nichž se ukládá energie načerpaná ze slunce. Při transatlantickém letu to bylo 1388 kWh. Křídla tvoří lehká sendvičová struktura s výplní typu „včelí plástve“ mezi dvěma pevnými karbonovými vrstvami, což činí stroj robustní, ale lehký - s hmotností 2,3 t je jen o něco málo těžší než běžný osobní automobil. Piloti, kteří se střídají v letu, sedí v kabině s izolací z polyuretanové pěny, aby mohli čelit extrémním teplotním výkyvům, které se pohybují od +40 do -40 °C. Přes den může vystoupat až do výšky 8,5 km, v noci klesá na 1,5 km. 

 
Publikováno: 11. 7. 2016 | Počet přečtení: 731