asseco Aimtec murr

Elektřina dobývá i svět rychlých kol

První červencový víkend patřil v londýnském parku Battersea v centru britské metropole závodům elektrických formulí - konal se tam poslední závod světového šampionátu FIA Formula E. Titul světového šampiona získal po dramatickém závěru v napínavém závodě Sebastien Buemi z týmu Renault e.dams, i když poslední závod nevyhrál (to se podařilo jeho kolegovi ze stejného závodního týmu Nicolasi Prostovi), celkové skóre šampionátu jej zařadilo na první pozici. Renault e.dams je také vítězným týmem letošní sezóny.  

 

Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektromobilních formulí. Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na jeho příkladu ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility. Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E - Venturi - herec Leonardo DiCaprio. Zatímco v úvodním ročníku musely soutěžní týmy ještě závodit pouze s jedním schváleným typem elektrické formule, pro následující ročníky už pravidla povolují různé modely, které však musejí splňovat sadu předepsaných kritérií a parametrů, např. max. výkon 200 kW, či min. hmotnost vozu 888 kg včetně jezdce a baterií vážících naopak max. 320 kg.

Tradiční závody klasických F1 jsou spojeny s typickou zvukovou kulisou burácení silných motorů, ale elektrické závodní vozy nabízejí zcela jiný obraz - neméně vypjatou atmosféru, ale bez hluku a dýmu charakteristických pro nejvýkonnější spalovací motory, takže namísto speciálně upravených okruhů se mohou závody tohoto šampionátu jezdit i v centrech světových metropolí. Právě díky ekologickému provozu formulí plně poháněných elektřinou se finálové závody mistrovství světa odehrály v parku, kde je dle odhadů vidělo až 42 000 lidí. Závodníky zde čekal 2,925 km dlouhý okruh, který museli objet 33krát za sebou. Závody elektrické formule trvají zhruba hodinu a místo klasického dotankování paliva a výměny pneu soutěžící přesednou z monopostu s vybitými akumulátory do dalšího, nabitého vozidla.

Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv. Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě. A je tu ještě jeden rozdíl: zatímco za volant F1 usedali prakticky až dosud výhradně muži (s výjimkou testovacích jezdkyň), v elektrické formuli soutěží i ženy jako regulérní závodnice. Simona de Silvestro se stala plnohodnotnou závodnicí v závodech FIA Formula E Championship 2014-2015 za stáj Amlin, kde už v úvodním pekingském ročníku v roce 2012 usedla do kokpitu této elektrické formule jako vůbec první žena britská jezdkyně Katherine Legge. „Závody elektrických formulí sledujeme již od jejich první sezóny 2014-2015. Známé osobnosti tak unikátním způsobem upozorňují na současné možnosti elektromobility právě v tomto sportu. Je skvělé, jak se za několik posledních let elektromobilita rozšířila,“ komentuje zapojení elektromobility na sportovním poli Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. 

 
Publikováno: 13. 7. 2016 | Počet přečtení: 808