asseco Aimtec murr

První dávka paliva pro atomový ledoborec je hotova

Výrobní podnik Mašinostrojitělnyj zavod (MSZ, součást ruské společnosti TVEL) dokončil výrobu první várky inovativního jaderného paliva pro ledoborec Arktika nové generace, který byl v loděnicích společnosti Baltijskij zavod - Sudostrojenije spuštěn v letošním červnu na vodu. Nové palivo vydrží lodi dvakrát déle než dosud používané palivo pro námořní reaktory.

 
Nové palivo je určeno pro reaktor RITM-200, což je evoluční verze současných ruských námořních reaktorů vyznačující se mj. velkou kompaktností. Dvojice reaktorů na palubě ledoborce bude dodávat na lodní vrtule výkon 60 MW a díky tomu půjde o nejvýkonnější ledoborce světa.

Zlepšené parametry paliva se projeví především v délce palivového cyklu. Zatímco současným atomovým ledoborcům vydrží palivo na 4 - 5 let provozu, nové palivo tuto dobu prodlouží na dvojnásobek. Pro prodloužení palivového cyklu je nutné dosahovat vysoké míry vyhoření paliva, které má vliv na stabilitu konstrukce palivové kazety. Díky použití zkušeností s palivem pro jaderné elektrárny si nové palivo zachovává stabilitu konstrukce nutnou pro dlouhodobý a především bezpečný provoz ledoborce.

Koncem příštího roku má být ledoborec Arktika po provedení nezbytných zkoušek předán zákazníkovi, společnosti Rosatomflot, která provozuje ruskou flotilu jaderných ledoborců a patří do ruské korporace pro atomovou energii Rosatom. V roce 2018 začne doprovázet velkokapacitní tankery odvážející zkapalněný zemní plyn z Jamalského poloostrova, kde se rozjíždí těžba této komodity.

Stavba sesterské lodi, která ponese jméno Sibir, již probíhá a 25. července byla zahájena výstavba také třetího ledoborce nové generace s názvem Ural. Plavidla mají zahájit provoz v letech 2019 a 2020 a nahradit současné atomové ledoborce, které již dosluhují. I přes modernizace plavidel a prodlužování jejich provozu budou muset být krátce po roce 2020 vyřazeny z provozu tři stávající atomové ledoborce.
 
Publikováno: 4. 8. 2016 | Počet přečtení: 882