asseco Aimtec murr

Nákladní železniční doprava ožívá, ale problémy přetrvávají

V Praze se 12. srpna uskutečnilo první zasedání politicko-legislativní skupiny profesního sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ, které začíná podnikat konkrétní kroky v oblasti nákladní železniční dopravy s cílem stát se kvalifikovaným partnerem státních orgánů a být jejich nezpochybnitelným místem pro konzultaci a připomínky.

 
„Mám radost, že se povedlo dát do pohybu věci, které trápí naše členy dlouhodobě a že jsme našli společnou notu, která nás opravňuje k jistému opatrnému optimismu přesto, že půjde o běh na dlouhou trať,“ říká president sdružení ŽESNAD.CZ, Jiří Samek. Zasedání akcentující odbornou stránku, konstatovalo, že se podařilo zastavit pokles přepraveného zboží po kolejích, což dokazuje i nejnovější statistika SŽDC ve své výroční zprávě, nicméně řada problémů přetrvává. Sdružení mj. poukazuje na rozpor mezi vládním materiálem o nutnosti přechodu zboží ze silnice na koleje, vycházející ze schválených tezí EU a realitou dnešních dnů.

I když je nákladní železniční doprava považována za ekologičtější, její rozvoj brzdí v ČR řada faktorů, které příliš nemotivují firmy využívat služeb železničních dopravců. Například výluka na hlavním koridoru u Pardubic během celého dne umožnila průjezd pouze třem nákladním vlakům, což samozřejmě silně komplikuje konkurenceschopnost železnice v dnešní době potřeby „just in time“ vůči silniční dopravě, a znemožňuje tak snahu popřípadě přebírat její zbožové toky. Poukázali rovněž na problémy, které železniční nákladní přepravě přináší vyčerpání kapacity českého hlavního koridoru velkým počtem vlaků osobní dopravy. V souboji o dopravu nákladů tak zatím výrazně vede nad železnicí sice méně ekologičtější, ale v našich podmínkách pružnější kamionová přeprava

Za další problém považuje ŽESNAD.CZ příspěvek železničních nákladních dopravců na obnovitelné zdroje energie. Podle představitelů sdružení to ročně způsobuje odliv 300 mil. korun právě z těžce zkoušeného a přitom podstatně ekologičtějšího módu dopravy.
 
Publikováno: 15. 8. 2016 | Počet přečtení: 1011