asseco Aimtec murr

Nejúspornější semafor na světě

Se zvyšujícím se množstvím automobilů vzrůstal i počet světelných signalizačních zařízení. Z jednoduchých návěstidel se po nástupu elektronických obvodů z nich stala automatizovaná zařízení propojená do systémů, které umožňují projet na zelenou několik křižovatek za sebou (tzv. zelená vlna). U světelné signalizace, stejně jako u automobilů, hraje svou roli spotřeba, spolehlivost a bezpečnost. Vědci společnosti Siemens, nyní vyvinuli nejúspornější semafor na světě.

 
První elektrický semafor začal fungovat 5. srpna 1914 v Clevelandu v americkém státě Ohio. Zařízení se rychle rozšířilo a stalo se jedním z klíčových bezpečnostních prvků silniční dopravy. První semafor dálkově ovládal policista, který tak nemusel stát uprostřed křižovatky. Semafor měl pouze červenou a zelenou barvu a změnu mezi světly oznamoval bzučák. Žlutá barva se přidala až o několik let později zatímco první automatizovaný semafor měl premiéru v roce 1927 v britském Wolverhamptonu.

Jednowattová technologie

Nejmodernější provedení z vývoje Siemens představuje energeticky nejefektivnější systém světelných křižovatek na světě. Vývojáři se zaměřili především na spotřebu energie, která se nyní pohybuje v rozmezí 1 až 2 W na jeden světelný bod. To znamená, že všechny návěstidla na křižovatce spotřebují tolik energie ročně jako např. lednička. Díky nové technologii dosáhl Siemens zlepšení energetické účinnosti semaforů o více než 85 %, v porovnání se současnou standardní LED technologií, což znamená obrovský přínos pro rozpočty měst a především pro životní prostředí. Nasazení těchto světel je základním kamenem efektivního řízení křižovatek i v tzv. chytrých městech, která do své infrastruktury integrují inteligentní řešení a posilují tak efektivitu nejen dopravy, ale i energetických systémů nebo budov. Pro srovnání, typická křižovatka s žárovkovými semafory má kolem 55 světelných signálů (červený, žlutý a zelený) a s novými semafory by mohla uspořit až 6000 kg škodlivých emisí oxidu uhličitého ročně.

Za výraznými úsporami stojí několik technologických vylepšení. Prvním je nahrazení elektronických systémů, které ovládaly LED světla, digitálními ovládacími moduly. Tím se zjednodušila elektronika uvnitř semaforu (spínací prvky a rezistory), která až dosud spotřebovávala většinu energie. Ve srovnání s příkonem 60 W, který potřebují tradiční žárovky, je u nového semaforu elektřina potřebná pro jednotlivé světelné signály zredukována na jeden až dva watty. Současně nejmodernější LED diody s extrémně nízkou spotřebou elektrické energie dodávají potřebnou světelnou intenzitu.

Nový systém přináší i úsporu servisních nákladů. Optické kontrolní přijímače v návěstidle průběžně kontrolují stav LED diod – měří množství vyzařovaného světla a tuto informaci přenáší do ovladače LED světel. Lze předpokládat, že v budoucnu

bude možné i předpovídat selhání některé z jednotek, což umožní preventivní údržbu. Siemens je
 vůbec první výrobce na světě, který sleduje nejen napětí a proud, ale také svítivost semaforů. Díky tomuto několikanásobnému monitoringu dosahuje tzv. jednowattová technologie nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích SIL 3 (Safety Integrity Level).
 
 

Nyní je signalizační systém odolnější vůči kolísání napětí v elektrické síti, které se vyskytuje stále častěji v souvislosti se zapojováním obnovitelných zdrojů energie. Speciální obvod v systému odděluje a chrání napájecí zdroj světel od distribuční sítě, díky čemuž je semafor výrazně méně poruchový. Minimalizací tepelného namáhání komponentů se podařilo zvýšit celkovou životnost zařízení a opětovně snížit náklady na údržbu. V současnosti jsou v provozu první instalace v Bolzanu v Itálii a v Bietigheim-Bissingenu nedaleko Stuttgartu v Německu.
 
Publikováno: 25. 8. 2016 | Počet přečtení: 861