asseco Aimtec murr

Auto si v Česku poprvé samo přivolalo pomoc

I když světem hýbou v současné době samozřejmě jiné zásadní události, v české metropoli se v jejich stínu v pondělí 5. září odehrál prakticky bez povšimnutí nenápadný technický milník.

 
Srážka aut v hustém pražském provozu je jinak zcela všední banální záležitostí, a byla by jí nepochybně i kolize vozů Škoda Fabia a Ford Focus, k níž došlo v odpoledních hodinách na jedné z křižovatek v městské části Libeň - až na jeden moment. Nehoda se obešla bez zranění ani nezpůsobila vážnější dopravní komplikace, ale boční náraz do motorové části aktivoval nejen airbagy obou vozů, ale i systém e-call, jímž byl vybaven Ford, a poprvé v metropoli si ve skutečném provozu nabourané auto samo přivolalo pomoc.

Na základě vyslaných souřadnic GPS 14,478586 a 50,112300 na místo vyrazili hasiči, které vyslalo na pomoc operační středisko z nejbližší stanice, technický automobil s vyprošťovacím zařízením, zdravotnická záchranná služba i policie. Potvrdila se tak v praxi funkčnost systému automatického nouzového volání e-call, kterým budou výrobci automobilů povinni v Evropě vybavovat všechny nové vozy od dubna roku 2108, a od něhož si unijní zákonodárci slibují záchranu až 2500 lidských životů ročně. U vozidel schválených do provozu před 31. březnem 2018 je možné dovybavit je tímto systémem na základě dobrovolnosti. Systém eCall je aktivován pomocí jednoho či více senzorů ve vozidle (umístěných např. v airbagu), které budou schopny analyzovat parametry nárazu a pokud dojde k nehodě, která nevyžaduje asistenci záchranářů, může operátor díky hlasovému spojení s posádkou vozidla ověřit skutečný stav a zabránit tak zbytečnému výjezdu záchranářů.
 
Publikováno: 6. 9. 2016 | Počet přečtení: 776