asseco Aimtec murr

James Dyson jako průkopník příjemného vysávání

Víte, co je jednou z nejvíce nenáviděných činností v domácnosti? Určitě vysávání. Je to hlučné, vysavač je těžko ovladatelný a prach, který vysává, také vyfukuje. Navíc je potřeba kupovat do vysavače nové sáčky...

 
Britský vynálezce James Dyson se rozhodl vstoupit do boje proti zastaralému způsobu vysávání, což se mu zpočátku prosadit nedařilo. Nenechal se odradit a nyní jeho miliardová firma vytváří jednu inovaci za druhou a dostává mnohá ocenění.

V čem tkví jeho úspěch?

Vynálezce sám tomu říká „wrong thinking“. Přestože v mnoha jiných firmách se moc nenosí chodit
 za vedením s nápady, které na první pohled vypadají nereálně, Dyson to naopak po svých zaměstnancích vyžaduje. Povzbuzuje je k tomu, aby si žádný bláznivý nápad nenechávali jen pro sebe a naopak se o něj podělili. Tato metoda hledání řešení na těch nejméně pravděpodobných místech, se totiž bohatě vyplatila jemu samotnému. Když hledal ke konci 70. let způsob, jak zbavit tehdejší vysavače problému se ztrátou sacího výkonu, zjistil, že problémem jsou látkové nebo papírové sáčky. Jejich póry se totiž postupně ucpávají nejjemnějšími částečkami prachu, a jakmile se stane sáček neprodyšným, je ztížený průchod vzduchu celým sacím systémem. Rozhodl se tedy vyvinout vysavač bez sáčku a tím vznikla nutnost vymyslet způsob, jak veškerý vysátý prach dostat do sběrné nádoby a zabránit mu v ucpávání filtrů a průchodu ven z přístroje.

Impuls přišel v továrně

Po několika zkouškách různých způsobů separace prachu, ale žádný plně funkční efekt nepřišel. Nápad na to pravé řešení pak přišel v nečekaný okamžik. Jednoho dne se procházel po své továrně na stavební kolečka, když ho zaujala velká cyklonová odlučovací jednotka, která oddělovala nečistoty z nasátého vzduchu z továrny. Když takový způsob sběru prachových částic do nádoby funguje ve velkém měřítku, proč by nemohl mít malé cyklony i jeho vysavač? Pustil se tedy do práce a v roce 1983, po pěti letech výroby prototypů, kdy byl částečně podporován učitelským příjmem své ženy, představil vysavač „G-Force“. Se svým nápadem však neuspěl u žádného z velkých výrobců ani distributorů vysavačů. Představoval totiž hrozbu pro lukrativní trh s náhradními sáčky. Dyson tedy šel zkusit štěstí do Japonska, a to prostřednictvím katalogového prodeje. Také vzhled jeho prvního vysavače byl nekonvenční, především svojí sytě růžovou barvou a možná právě díky tomu v roce 1991 vyhrál v Japonsku mezinárodní cenu Design Fair. První americký patent na svůj koncept získal Dyson v roce 1986.

Originalita vítězí

Dostat se na britský trh se Dysonovi podařilo po více než 10 letech od původní myšlenky díky velmi originální televizní reklamní kampani. Ta zdůrazňovala, že na rozdíl od většiny konkurenčních výrobků vysavače Dyson nevyžadují neustálé dokupování náhradních sáčků. Šlo o velmi odvážný krok, v té době totiž byla hodnota trhu se sáčky do vysavačů asi 100 milionů britských liber. Slogan „řekněte sáčkům sbohem“ se ukázal být pro veřejnost atraktivnější, než původně zdůrazňovaná

účinnost sacího výkonu této technologie. Předchozí významnou změnou na poli konstrukce vysavačů v Británii bylo paradoxně právě představení sáčku na jedno použití jako vymoženosti, za kterou si zákazníci připláceli. Vysavače Dyson Dual Cyclone s dvojitým cyklonovým separátorem se staly nejprodávanějšími vysavači a překonaly i modely některých společností, které původně tuto myšlenky odmítly. Staly se také jednou z nejpopulárnějších britských značek a na začátku roku 2005 byly vysavače Dyson těmi nejprodávanějšími ve Spojených státech z hlediska hodnoty tržeb.

Díky úspěšnému nástupu této technologie začali i další výrobci uvádět na trh své vlastní vysavače na principu cyklonové separace nečistot. Společnost Dyson zažalovala společnost Hoover UK za porušení patentového práva a získala zhruba 5 milionů liber jako odškodné. Patentové války se tedy nekonají jen na poli mobilních telefonů (Apple vs. Samsung), ale i v oblasti spotřební elektroniky.

K elektromobilu přes stavební kolečko

Rok 2005 byl pro Dysona důležitý i svou původní myšlenkou pojezdové koule. Tu nejprve využil ve zmíněné výrobě stavebních koleček. Ta totiž pro pohyb využívala kouli místo klasického kola, čímž bylo dosaženo snadnějšího pohybu po blátivém povrchu stavenišť. Tento svůj nápad integroval do konstrukce vysavačů a vznikla technologie pojezdové koule Dyson Ball, jejímž cílem bylo dosažení lepší manévrovatelnosti vysavačů. Dysonova vize budoucnosti se stále vyvíjí a dnes směřuje hlavně k maximálnímu zdokonalení tyčových akumulátorových vysavačů. Bezdrátová zařízení jsou totiž jasným trendem a kladou před všechny jejich výrobce značné výzvy. Musí si co nejlépe poradit s výkonem a velikostí jejich elektromotoru a kapacitou akumulátoru. Dyson již několikrát potvrdil, že se můžeme možná dočkat využití právě těchto zdokonalovaných technologií v něčem ještě zásadnějším. Už téměř 30 let intenzivně spolupracuje s univerzitami prostřednictvím vlastní nadace a z jeho poznatků mohou čerpat nadějní studenti technologických odvětví. Dyson však v komerční produkci nezůstal jen u vysavačů. Svůj inovativní přístup promítá i do vylepšování jiných věcí denní potřeby, jako jsou osoušeče rukou Airblade, bezlopatkové ventilátory Air Multiplier a jako nejžhavější novinka supertichý fén Supersonic. Nedávné spekulace na základě přihlášených patentů dokonce naznačují, že Dyson pracuje na vývoji vlastního elektromobilu. Dyson nám ještě má co ukázat.
 
Publikováno: 3. 10. 2016 | Počet přečtení: 853