asseco Aimtec murr

Internet věcí pomáhá v LIberci řidičům s parkováním

Parkování bez hledání volných míst se stal v rámci konceptu Smart Cities průkopníkem Liberec: řešení, které dodala městu firma ČD - Telematika, umožňuje dispečerské řízení parkovacích ploch, optimalizaci jejich využívání, řízení ceny a zvýšení efektivity výběru poplatků za parkovné či např. vyhodnocování využívání parkovacích míst pro účinnější plánování.

 
Celý systém pracuje na komunikační síti Sigfox v bezlicenčním pásmu rádiových vln o frekvenci 868 MHz. Pilotní projekt zahrnuje celkem 240 parkovacích míst osazených malou sondou, která reaguje na obsazenost a o aktuálním stavu informuje prostřednictvím centrální aplikace řídicí centrum. Jiné aplikace mohou informovat například řidiče, který v dané lokalitě hledá volné parkovací místo, prostřednictvím jeho chytrého telefonu. Systém je součástí inovativního přístupu internetu věcí v rámci konceptu Smart Cities. V ČR je použití takovýchto čidel technologickou novinkou.

Základem celého řešení chytrého parkování je kompaktní a programovatelná jednotka obsahující elektromagnetický senzor. Jednotka je zapuštěná do vozovky, přičemž její zabudování je záležitostí na zhruba 20 minut. Každé parkovací místo má svou jednotku - parkovací čidlo s integrovanou bezúdržbovou baterií s garantovanou výdrží nejméně 5 let provozu. Díky své programovatelnosti může čidlo nejen hlásit volno či obsazeno, ale také např. stav dostupné kapacity baterie a další provozní technické údaje. Škála využití celého systému se odvíjí od množství aplikací, které mohou být veřejné zdarma či placené nebo neveřejné. Konkrétní implementace záleží na samotném zákazníkovi.

Řešení uváděné firmou ČD - Telematika, je aplikovatelné nejen ve městech a obcích, ale třeba i v nákupních centrech či na firemních parkovištích na celém území ČR. „Služba chytré parkování představuje investičně nenáročné řešení vhodné i pro menší obce či firmy. Potenciálním zákazníkem je prostě každý, kdo potřebuje řešit problémy s parkovacími místy, kdo má zájem zlepšit služby v této oblasti,“ uvádí Peter Hudák z ČD - Telematiky.
 
Publikováno: 21. 10. 2016 | Počet přečtení: 887