asseco Aimtec murr

Na koleje vyjedou modernější vlaky

Společnost UniControls úspěšně dokončila komplexní dodávku a implementaci informačního systému Unitrack Piredi pro 62 modernizovaných osobních vozů řady Bdpee Českých drah. Nová generace systému Unitrack, která vznikla v rámci vývojového projektu mmTrain získala letos Inovační cenu Elektrotechnické asociace ČR.

 
Zakázka, která byla součástí jednoho z největších modernizačních projektů v historii národního dopravce, byla realizována pro společnost Pars nova, jež tyto vozy modernizovala pro ČD, a kde UniControls kontinuálně navázala na předchozí úspěšné projekty. Rekonstruované vozy vznikly rozsáhlou modernizací stávajících vozů ČD řady Bp. Modernizované osobní vozy řady Bdpee s nejvyšší provozní rychlostí min. 160 km/h jsou v provedení RIC, odpovídající závazným požadavkům vyhlášek UIC pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu jako vůz 2. třídy v uspořádání velkoprostorovém s chodbičkou uprostřed.

Integrovaný systém služeb pro cestující v sobě zahrnuje a vzájemně propojuje několik tradičně samostatných subsystémů vlaku, jejichž vzájemné vazby přinášejí synergické efekty jak v užitné hodnotě pro cestující, tak v pořizovacích a provozních nákladech. Skládá se z informačního systému pro cestující (PIS), systému hlasové komunikace (PAS), rezervačního systému (RES) a diagnostického systému (TELEDIAG). Jako součást informačního systému byl v renovovaných vozech premiérově implementován i vlakový rozhlas, který doplňuje stávající optické systémy o akustickou část a umožňuje komplexní akustické informování cestujících i privátní komunikaci mezi členy palubního personálu a strojvedoucím.

Informační systém pro cestující (PIS) - poskytuje audiovizuální informace přímo související s cestou, jako jsou např. trasa jízdy vlaku i vozu včetně podpory dělení vlaku na trase, následující stanice, směr výstupu a přestupní vazby, číslo a jméno vlaku, komerční kategorie, linky a pásma IDS, řazení vagonů a orientace ve vlaku (např. směr k jídelnímu vozu) a informuje o mimořádnostech plánovaných i neočekávaných událostech. Řízení je zcela automatické v závislosti na poloze vlaku a jeho řazení poskytovaném vlakovým komunikačním systémem (WTB, ETB).

Systém hlasové komunikace (PAS) - plně digitální systém umožňuje hlasovou komunikaci v reálném čase formou hromadného hlášení, adresného hlášení nebo rozhovoru bod-bod pro vlakový personál nebo komunikaci cestujícího s vlakovým personálem a zprostředkovává audio služby také ostatním subsystémům.

Rezervační systém RES - na základě dálkově distribuovaných rezervačních dat a vazby na vlak v PIS, jeho polohu a řazení informuje o rezervačních číslech vozů, obsazení jednotlivých míst včetně trasy jejich rezervace a označení míst se zvláštními vlastnostmi (např. rodiče s dětmi, tichý oddíl, dámský oddíl apod.).

Diagnostický systém Telediag - diagnostický subsystém, který mimo vlastní diagnostiky prvků PIS umožňuje také diagnostiku dalších vozidlových zařízení. Diagnostické události jsou ukládány jak na palubě vozidla, kde mohou být také prohlíženy servisními pracovníky, tak také synchronizovány do pozemní databáze umožňující efektivní řízení a plánování údržby vozidel.

Systém managementu mobilních aplikací MOMA - slouží provozovateli jako prostředek správy flotily vozidel vybavených palubními informačními systémy a transparentně přizpůsobuje datové toky podle kolísající kvality a dostupnosti bezdrátových sítí (jakékoli IP bezdrátové sítě, např. veřejné a privátní GSM - GPRS, EDGE, UMTS, LTE, GSM-R, Wi-Fi), prioritizuje data podle jejich důležitosti, poskytuje transparentní úložiště dat určených pro dočasně nedostupná vozidla a upozorňuje obsluhu na případnou nedoručitelnost dat.
 
 

Přístup vozidel je autorizován a veškerá komunikace je plně zabezpečena podle aktuálních bezpečnostních standardů pro provoz v otevřených datových sítích (Internet). Služby systému MOMA jsou poskytovány i dalším pozemním systémům jako např. rezervační systém, dispečerský systém a systémy údržby prostřednictvím otevřeného rozhraní Web Services. Prostřednictvím systému MOMA je možné bezpečně dálkově upgradovat firmware všech zařízení na vozidle.
 
Publikováno: 24. 10. 2016 | Počet přečtení: 836