asseco Aimtec murr

TVEL bude dodávat nové palivo do švédské JE

Švédská společnost Vattenfall Nuclear Fuel AB podepsala na konci listopadu smlouvu s ruskou palivovou firmou TVEL na dodávku paliva TVS-Kvadrat do JE Ringhals. Komerční dodávky paliva pro plné překládky začnou v roce 2021.

 
Kontrakt zajistí společnosti Vattenfall AB (do této skupiny patří Vattenfall Nuclear Fuel AB) diverzifikaci dodávek jaderného paliva. Používání nového paliva navíc provozovateli umožní zlepšit ekonomiku provozu svých jaderných elektráren. Díky kontraktu vstupuje palivová společnost TVEL s přímými komerčními dodávkami jaderného paliva na trh s tlakovodními reaktory západní koncepce.

„Se společností Vattenfall spolupracujeme už od roku 2008. V roce 2011 byl podepsán kontrakt na pilotní provoz několika palivových souborů. Tyto soubory jsou v provozu na bloku JE Ringhals 3. Všechny provozní parametry a chování paliva jsou doposud v mezích projektem očekávaných hodnot a nedošlo k žádným neočekávaným odchylkám. Naší prioritou je vysoká bezpečnost a spolehlivost ruského paliva,“ řekl prezident TVELu, Jurij Olenin a dodává: „Při vývoji paliva jsme použili nejmodernější technologická řešení a dlouholeté zkušenosti získané výrobou paliva pro reaktory typu VVER.“

Per-Olof Nestenborg, výkonný ředitel Vattenfall Nuclear Fuel AB, vysoce ocenil ruské palivo a kulturu výroby v ruských výrobních podnicích. Řekl, že společnost Vattenfall AB může díky ruskému palivu zvýšit bezpečnost dodávek paliva a zlepšit ekonomiku jaderné elektrárny Ringhals.

 
 
 
 
 
 
"Tímto kontraktem vstupuje TVEL na pole západních tlakovodních reaktorů přímými dodávkami vlastního paliva. Doposud vyráběl palivo do západních reaktorů pro společnost AREVA z jejích komponent a s využitím především přepracovaného uranu. Tato spolupráce má kořeny již v polovině devadesátých let minulého století. Svůj vlastní produkt představil TVEL v roce 2008 a podpis kontraktu na komerční dodávky je logickým vyústěním procesu vývoje, licencování a provozního otestování zcela nového produktu. Takový proces v dnešních podmínkách zabere obvykle kolem 10 let, pokud se neobjeví zásadní problémy. To se v tomto případě zjevně nestalo. Kvalita materiálů a konstrukčních řešení z dílny TVEL je v odborných kruzích známa a respektována. Např. AREVA zavedla do svých konstrukcí palivových proutků povlak ze slitiny M5, která má svůj předobraz v Rusku již po desetiletí používané slitině E110 a konstrukční řešení distančních mřížek má celou řadu předností ve srovnání s konkurencí,“ řekl Jozef Běláč, výkonný ředitel společnosti ALVEL.
 
 
 
Publikováno: 16. 12. 2016 | Počet přečtení: 747