asseco Aimtec murr

Ford GT dostal nový digitální přístrojový panel

Digitální přístrojový panel o úhlopříčce 10 palců (254 mm) s grafickým rozhraním je navrženo tak, aby usnadnilo pozornosti řidiče. Jde o pdobné zařízení, jakým disponují letadla či závodní vozy. Obsah a forma zobrazovaných provozních údajů se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu, kterých má Ford GT celkem 5.

 

Inovativní přístrojový panel je zcela rozdílný ve srovnání s původním provedením palubní desky Fordu GT s analogovými ukazateli, tlačítky a spínači. Digitální přístrojový štít je nastavitelný a dokáže se přizpůsobit aktuálnímu režimu jízdy. Zákazníci tak dostanou informace potřebné k rychlému a správnému rozhodování ve zlomcích sekundy tím nejefektivnějším způsobem.

Displej se vyznačuje vysokým rozlišením a snadno čitelnou kontrastní grafikou. K testování byl přizván i Scott Maxwell ze společnosti Multimatic, který má na kontě vítězství v Le Mans. Po zkouškách v simulační laboratoři navrhl úpravu otáčkoměru tak, aby bylo možné periferním viděním lépe zaznamenat, kdy se otáčky motoru EcoBoost V6 blíží k červenému poli. Závodník doporučil také změny v prioritě zobrazovaných provozních údajů.

Na návrhu elektroniky, vývoji, implementaci a výrobě digitálního přístrojového panelu se podílela společnost Pektron, na grafickém designu vývojový tým Fordu s odborníky z firmy Conjure.

Optimální režim zobrazování pro každou situaci

Jednotlivé režimy se přepínají prostřednictvím ovládacích prvků na volantu. V závislosti na aktuálním režimu se mění i způsob zobrazování informací na přístrojovém štítu:

- Režim Normal předkládá informace praktickým, formálním způsobem. Uprostřed je virtuální rychloměr, vpravo od něj se nachází ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Údaje o teplotě a palivu mají místo vlevo nahoře. Otáčkoměr „hokejkového“ tvaru zobrazuje oblast nižších otáček v komprimované formě; horní části displeje dominuje ukazatel otáček v rozsahu 3000-7000 min-1.

- Režim Wet (mokro) uplatňuje stejnou koncepci jako Normal, avšak v modrém zabarvení a s grafikou, která napodobuje odlesky mokré vozovky a připomíná tak řidiči zvolený režim.

- V režimu Sport se mění priority zobrazovaných informací. Místo uprostřed náleží ukazateli zařazeného rychlostního stupně. Rychloměr se přesouvá doprava. S režimem Sport je spojený výrazný oranžový motiv.

- Režim Track (závodní dráha) se vyznačuje strohou kombinací černého pozadí a vysoce čitelné grafiky s červeným motivem. Největší prostor dostávají ukazatel

rychlostního stupně a otáčkoměr. Vpravo dole se zobrazují údaje o teplotě chladicí kapaliny, teplotě a tlaku oleje a stavu paliva, který je vyjádřen v procentech.

- V režimu V-Max (maximální rychlost) se displej přepne do zjednodušeného zobrazení s velkým, uprostřed umístěným rychloměrem. Otáčkoměr se změní v pouhou linku s indikačním bodem. Vpravo se zobrazují údaje o teplotě chladicí kapaliny, teplotě a tlaku oleje a plnicím přetlaku turbodmychadel. Stav paliva je zobrazen vlevo nahoře.

„Hledáním správného nastavení jsme strávili mimořádné množství času,“ řekl Nick Terzes, vedoucí konstruktér Fordu GT. „Výsledek působí jednoduše, ale dosažení dokonalé jednoduchosti může být velmi složité.“

Budoucnost palubní desky

Ford GT není jediným modelem značky, který dostane plně digitalizovaný přístrojový panel. Do budoucna lze tuto technologii očekávat i v dalších vozech. Jde o další příklad toho, jak z poznatků a řešení získaných v souvislosti s vývojem Fordu GT budou ve výsledku těžit i zákazníci běžnějších modelů značky Ford.

 
Publikováno: 18. 1. 2017 | Počet přečtení: 799