asseco Aimtec murr

Další instituce jde do elektromobilů

Vozový park Ministerstva obrany se rozroste o vozidla s alternativním pohonem. Jde o dva nové elektromobily Nissan eNV200 a Peugeot Partner electric, které poskytli zástupcům Ministerstva obrany k čtyřměsíčnímu testování specialisté projektu Elektromobilita ČEZ.

 
„Resort obrany do budoucna počítá s rozšířením svého vozového parku o vozidla na alternativní pohon. Jejich využití vidím jako reálnou a ekonomicky zajímavou variantu. Jsem rád, že naši specialisté budou moci otestovat jízdní vlastnosti hned dvou typů elektromobilů a vyzkoušet je v různých klimatických podmínkách roku,“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.

„Velice si vážíme toho, že Ministerstvo obrany se stává partnerem projektu Elektromobilita ČEZ, a při propagaci využívání elektrických vozů se tak stane příkladem dalším subjektům z oblasti státní správy. My jako provozovatel největší sítě dobíjecích stanic můžeme na oplátku slíbit, že letos výrazně pokročíme ve výstavbě nové dobíjecí infrastruktury umožňující plynulejší pohyb i mezi největšími městy,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš.

Partnery projektu Elektromobilita ČEZ z řad institucí a ministerstev jsou také Úřad vlády, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo dopravy. Mezi další patří automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice.

V ČR je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v ČR se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7000 vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %.

Klíčem jsou rychlé dobíječky

Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR. Vedle 25 rychlodobíjecích stanic v 22 lokalitách je řidičům k dispozici i 50 tzv. stanic normálního dobíjení. V následujících měsících dostanou řidiči elektromobilů mj. možnost rychlejšího dobíjení baterií díky instalaci druhé dobíjecí zásuvky Mennekes na stanicích normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou. Systém paušálních plateb bude však letos doplněn i možností jednorázových úhrad za odebraný objem elektřiny.

Další veřejné rychlodobíjecí stanice vybuduje Elektromobilita ČEZ v letech 2017–18 na hlavních tazích napříč Českou republikou. Celkem 42 stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií za 20 až 30 minut vznikne díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a výroby z obnovitelného zdroje.

Věděli jste, že:

- Za celý rok 2016 se v ČR registrovalo 271 nových elektromobilů?

- V roce 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan a BMW?

- Pokud bychom uvažovali v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení třeba 2,25 mil. kWh ročně (tj. roční spotřeba cca 1000 domácností)?

- Energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?

- Projekt Elektromobilita ČEZ je aktivní také ve veřejné dopravě, když podporuje provoz dvojice elektrobusů jezdících už téměř celý rok mezi stanicí metra Budějovická a BB Centrem na Brumlovce? Za tuto dobu ujely více než 35 000 km.
 
Publikováno: 26. 1. 2017 | Počet přečtení: 863