asseco Aimtec murr

Povinné bezpečnostní pásy slaví 50 let

Pasivní i aktivní bezpečnost automobilů se za poslední půlstoletí posunula hodně dopředu. Od povinnosti používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, která byla v Československu zavedena od 1. ledna 1967, přes airbagy, systém ABS, stabilizační systém ESP až k dnešním bezpečnostním prvkům, které by byly před pár lety považovány za výmysl.

 

V letošním roce slaví bezpečnostní pásy v Česku i na Slovensku rovnou padesátku. Klasický samonavíjecí mechanismus byl za tu dobu několikrát vylepšen. Přibyl např. předpínač nebo omezovač síly. Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným, a přitom vlastně jednoduchým vynálezem. Nedílnou součástí dnešních aut jsou tzv. airbagy. Vzduchové vaky, které se při nárazu okamžitě nafouknou, aby zachránili uživatele vozu před zraněním. Vývoj dospěl až k pásům s integrovaným airbagem, takzvaný beltbag, kterým jsou dnes některá auta vybavena.

„Doposud celosvětově zachránily bezpečnostní pásy více než jeden milion lidských životů. Jen na silnicích EU každoročně zabrání 8500 zbytečných úmrtí. Bohužel však zdaleka ne všichni se poutají. Průměrně ve státech EU28 používá na předních sedadlech pásy 88 % a na zadních sedačkách dokonce jen 74 % pasažérů. V České republice se vpředu poutá na 92 % řidičů a 98 % spolujezdců, vzadu je to výrazně méně - jen zhruba tři ze čtyř cestujících. Potenciál pásů nebyl zdaleka vyčerpán. Pokud by se na silnicích EU poutalo 99 % osob, každoročně by mohlo být zachráněno dalších 900 lidských životů,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

V nedávné minulosti se řidič musel spoléhat zejména na vlastní smysly a schopnosti. Dnes mu při jízdě pomáhá celá řada asistentů. Od parkovacích kamer, přes asistenty sledující dopravní značky nebo střežící mrtvý úhel ve zpětných zrcátkách, hlídání jízdy v pruzích až po systémy umožňující samočinné parkování. Vývoj je v současnosti extrémně rychlý a směřuje k plně autonomním vozidlům, která by v budoucnu měla prakticky zamezit dopravním nehodám.

„Každý systém, který přispívá k bezpečnosti posádky je nepochybně plus. V našich autocentrech zákazníci postupně zvyšují nároky právě na prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. Nejžádanější jsou dlouhodobě ESP, ukotvení dětských sedaček ISOFIX a co možná největší počet airbagů,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AAA Auto. Nelze ovšem zapomínat na fakt, že základním bezpečnostním prvkem je u každého auta jeho výborný technický stav - počínaje správným nahuštěním pneumatik a konče zkontrolovaným podvozkem, brzdami a ostatními důležitými součástmi vozidla.

Životy při dopravních nehodách zachraňují pre-crash systémy. Systém samostatně pozná blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena střetem. Umí zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofoukne a zamkne vzduchově stavitelné sedačky a utáhne bezpečnostní pásy. Když už ke střetu dojde, pak systém eCall umí sám přivolat záchranné složky na místo, kde k nehodě došlo a to i bez asistence posádky. Záchranářům umí eCall odeslat i přesnou polohu, počet osob ve voze nebo jak silný byl náraz. Záchranné složky tak už cestou k zásahu mají představu o nehodě a dokážou se na pomoc připravit.

 
Publikováno: 19. 4. 2017 | Počet přečtení: 833