asseco Aimtec murr

První elektromotorka v motokrosu u nás

Na motokrosových závodních tratích v Česku se v letošní sezóně vůbec poprvé představil v přímých soubojích s motocykly se spalovacími motory stroj poháněný elektromotorem. Motocykl je výjimečný především ojedinělým výkonem 30 kW, což odpovídá klasickým „dvěstěpadesátkám“.

 
Elektrickou motorku sedlal v soutěži veteránů v barvách firmy Hennlich její ředitel Pavel Šumera. Motocykl představili v areálu firmy v Litoměřicích za účasti dvojnásobného mistra Evropy v motokrosu Petra Bartoše, který si stroj také vyzkoušel.

„Náš tým je první v Česku a podle mých informací i v Evropě, který nasadil do ostrých závodů elektrickým motorem poháněnou motokrosovou motorku. Jde o první krosovou motorku značky Alta Motors v Evropě vůbec. Výjimečnost stroje spočívá v tom, že její motor dosahuje trvalého výkonu 30 kW. To odpovídá závodním motocyklům s klasickým čtyřtaktním spalovacím motorem s objemem 250 ccm. Běžně se přitom v současné době vyrábějí elektromotorky pouze do výkonu 12 kW,“ řekl Pavel Šumera, ředitel firmy Hennlich.

Motocykl vyrábí americká firma Alta Motors pod označením Redshift MX. Je navržen jako elektrický ekvivalent čtyřtaktních motokrosových strojů a oproti standardním motocyklům nemá tento stroj převodovku, žádné filtry, není potřeba vyměňovat olej ani opravovat výfuk.

Motocykl je poháněn elektrickým motorem o maximálním výkonu 30 kW (40 HP). Maximální točivý moment je 163 Nm. Motocykl nemá převodovku, funguje tedy pouze na jeden rychlostní stupeň. Dosahuje maximální rychlosti přes 100 km/h. Motor pohání vodě odolná Li-Ion baterie s kapacitou 5,8 kWh. Průměrná doba výdrže baterie na jedno nabití je v závislosti na využívaném výkonu motoru až 1,5 hodiny. Celková životnost baterie je 1000 hodin. Její nabití ze sítě 240 V trvá 2,5 hodiny.

Jak řekl Pavel Šumera: „Před nákupem jsem v sedle motorky strávil 10 dní na intenzivním motokrosovém kempu v USA. Styl jízdy je trochu odlišný oproti klasické motorce především tím, že jezdec neřadí. Plný točivý moment na zadním kole je k dispozici od nulové rychlosti až do maxima. Také ovládání ve vzduchu při skocích je jiné. Při zaklapnutí „plynu“ se motorka okamžitě klopí na předek. Baterie vydrží při trvalé motokrosové jízdě a plném zatížení cca 40 minut, což je pro závod dostačující.“ 
 
Publikováno: 29. 4. 2017 | Počet přečtení: 875