asseco Aimtec murr

Dakarská legenda je opět doma

Společnost Tatra Trucks zrenovovala jeden ze svých prvních dakarských závodních speciálů a 8. června v Kopřivnici představila zrestaurovaný vůz Tatra 815 6x6 VE „Ostrý II“, který se zúčastnil slavného závodu Paříž - Dakar 1986. Po svém účinkování na Dakaru tři desítky let jezdil v soukromých službách v severní a západní Africe a loni se vrátil zpět do ČR.

 

Tatra T 815 6x6 VE „Ostrý II“ z roku 1986 byla minulý rok nalezena ve Francii v majetku Jeana Philippa, vlastníka a provozovatele cestovní agentury New Gate Travel. Třicet let byla původní soutěžní tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky, kde v těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele a provozovatele „na holičkách“. Originalitu vozu a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a jejich technických periferií potvrdil loni do Francie vyslaný tým oborníků. Dakarský speciál vyměnila firma s jeho majitelem za čtyřnápravový vůz Tatra Phoenix Euro 6 představující po technické stránce a v efektivitě provozu to nejlepší z civilní produkce, co automobilka Tatra Trucks v současné době svým zákazníkům nabízí. Vůz následně prošel náročnou několikaměsíční renovací, přičemž cílem restaurátorských a rekonstrukčních prací bylo zachránit co možná nejvíce originálních dílů vozu, resp. jeho původního provedení, což se díky důslednosti a precizní práci odborníků podařilo. Technický ředitel společnosti Tatra Trucks Radomír Smolka uvedl: „Chtěli jsme renovaci dakarského speciálu dokončit co nejdříve, aby bylo důstojným příspěvkem k letošním oslavám 120 let výroby automobilů v naší automobilce. Renovační práce trvaly 270 dní a to, co jsme si předsevzali, se nám povedlo. Vše jsme museli navíc skloubit s tím, co nás živí, tedy s normální výrobou a vývojovými programy.“ Jejich úsilí bylo nakonec korunováno úspěchem, a historický vůz se v autentické podobě, v jaké absolvoval svůj premiérový závod v roce 1986, předvedl za jízdy na tatrováckém polygonu. Do kabiny usedli i členové původní posádky Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina.

 
Publikováno: 13. 6. 2017 | Počet přečtení: 655