asseco Aimtec murr

Před zimou ano, před létem se podceňuje

Většina řidičů si před zimními měsíci auto důkladně připraví, ale před letní sezónou jsou méně obezřetní. V zimních měsících přiměje řidiče obava o bezpečnost nebo případná ztráta mobility. Zato před teplými měsíci to tak intenzivně nevnímají. Přitom zanedbání přípravy vozu před letní dovolenou se nemusí vyplatit nebo může zcela zhatit plánovanou dovolenou.

 
Hned na jaře, kdy opadnou poslední ranní mrazy, je třeba vůz přezout na letní pneumatiky. Zimní pneumatiky plní správně svou funkci pouze tehdy, když se průměrná teplota drží pod 7 °C. „Zimní pneumatiky v létě zvyšují spotřebu, omezují ovladatelnost vozu a pohodlí jízdy, ale hlavně jsou zejména v dešti výrazně méně bezpečné,“ připomíná Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Vyrábějí se totiž z měkčí směsi než letní, a při vyšších teplotách se proto přehřívají, což má za následek nepříjemné - a hlavně nebezpečné - prodloužení brzdné dráhy.

Součástí servisu by měla být i kontrola podstatných součástí vozidla. „Před dlouhou cestou na dovolenou by prohlídka měla zahrnovat kontrolu stavu chladicí a brzdové kapaliny, kontrolu brzd (včetně těsnosti brzdového vedení a hadiček) a tlumičů. Doporučujeme nechat zkontrolovat také dostatečné nabití akumulátoru. Nezbytnou součástí prohlídky je i zjištění stavu, případně výměna vzduchového a palivového filtru,“ vypočítává Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO.

Samostatnou kapitolou je pak údržba klimatizace. „Není dávno doba, kdy klimatizace nebyla běžnou výbavou ojetých aut. Dnes ze svých statistik víme, že 89 % námi prodávaných vozů klimatizaci má. V 57 % se jedná o digitální variantu, zbytek vozů má manuální klimatizaci,“ popisuje situaci na trhu Petr Vaněček. Klimatizaci je potřeba pravidelně kontrolovat, zejména měnit alespoň jednou ročně kabinový filtr a případně doplnit chladicí médium. Tímto základním servisem se dá předcházet nepříjemnostem v podobě stání v dlouhých prázdninových kolonách s nefunkční klimatizací. Klimatizace ovšem nejen zvyšuje pohodu v kabině automobilu, ale i výrazně přispívá k bezpečnosti provozu. Extrémní teploty, pokud navíc panují po dlouhé dny, mají vliv na výkon řidičů. Lidé jsou podrážděnější, snadněji se unaví, snadněji ztrácejí koncentraci, jejich reakční doby se prodlužují. Svůj neblahý vliv sehrává i únava z horka. „Její vliv je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese mj. až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě,“ doplňuje Roman Budský.
 
Publikováno: 23. 6. 2017 | Počet přečtení: 765