asseco Aimtec murr

Úspěšné testy dálkově řízeného automobilu

Na konferenci Mobile World Congress Shanghai 2017, která probíhala od 28. do 30. června, předvedla společnost Huawei spolu s China Mobile a SAIC Motor demonstraci první technologie dálkového ovládání automobilu založenou na síti 5G. Řidič byl na vzdálenost 30 km schopen udržet veškerou kontrolu nad vozidlem.

 
Huawei vytvořila bezdrátové 5G připojení, které propojilo inteligentní vozidlo GM iGS společnosti SAIC Motor. K tomu poskytla China Mobile konektivitu. Díky vzájemné úzké spolupráci se těmto třem společnostem ve světové premiéře povedlo úspěšně v praxi demonstrovat první test dálkového řízení osobního vozu prostřednictvím sítě 5G. Při testu se řidič nacházel více než 30 km od vozidla. Několik videokamer nainstalovaných ve vozidle posílalo řidiči několik HD videí v reálném čase a poskytlo mu 240stupňový pohled na okolí vozidla skrze širokopásmovou síť 5G (včetně periferního vidění bez jakéhokoliv otáčení hlavy, přičemž průměrný člověk má binokulární zorné pole okolo 180–190 stupňů). Řídicí povely pro volant, plynový pedál a brzdy byly rovněž přenášeny skrze síť 5G, která poskytla minimální latenci potřebnou pro okamžité reakce na různé podmínky na cestě. Řidič byl i ze své vzdálené pozice schopen po celou dobu udržet plnou kontrolu nad vozidlem.

Prodleva mezi vozidlem a řidičem nižší než 10 ms

Nízká latence a vysoká šířka pásma 5G jsou nezbytně nutné pro splnění požadavků na dálkové řízení vozidel s využitím HD video přenosu, které zahrnuje rychlou odezvu a spolehlivé připojení. V tomto konkrétním testu poskytovalo 5G s ultra vysokou šíří pásma po celou dobu požadovanou rychlost pro HD video přenos mezi vozidlem a řidičem. End-to-end latence všech dálkově ovládaných řídicích funkcí vozidla byla nižší než 10 milisekund (latence nového bezdrátového rozhraní 5G sama o sobě byla menší než jedna milisekunda). To znamená, že při jízdě vozidla rychlostí 30 km/h byl rozdíl vzdálenosti vzniklý prodlevou mezi brzděním řidiče a skutečným brzděním vozu pouhých 8 cm.

Využití dálkového ovládání

Dálkové ovládání vozidel má v budoucnu širokou škálu potenciálního využití, zejména v obzvláště drsných nebo nebezpečných prostředích, jako jsou místa těžby nerostných surovin, likvidace nebezpečného odpadu či v případě, že má práce na dálku vyšší efektivitu. Příkladem může být zhutňování velkých ploch půdy pomocí dálkově ovládaného válcovacího stroje. Dálkové ovládání může být použito rovněž jako doplněk u autonomních vozidel. Jedna osoba může např. pomocí dálkového ovládání dohlížet nad celou flotilou sdílených vozů (car-sharing) a v případě nutnosti ručně zasahovat v situacích, které to vyžadují. Dálkové ovládání může být využito i v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v zónách katastrof.

Vzhledem k tomu, že digitální transformace zvyšuje tempo po celém světě, na propojené inteligentní automobily se bude zaměřovat celý průmysl informačních a komunikačních technologií. China Mobile, SAIC Motor a Huawei se aktivně zapojují do výzkumu, vývoje a testování pilotních řešení pro 5G aplikace autonomního řízení, které jsou základem pro realizaci dopravní infrastruktury nové generace.

Video ilustrující ovládání automobilu na dálku ZDE
 
Publikováno: 4. 7. 2017 | Počet přečtení: 781