asseco Aimtec murr

Benzín a alternativní paliva přichází do kurzu

Prodeje benzínových aut jsou nejvyšší za posledních 5 let. Ve srovnání s loňským rokem, kdy se od ledna do června prodalo 43,27 % nových vozů s dieselovým motorem a 53,9 % s benzínovým, byl letošní prodej od ledna do června 57,27 % nových aut v benzínové motorizaci. Prodeje alternativních pohonů se meziročně zvýšily o necelé procento.

 
„Tento trend již delší dobu pozorujeme i v segmentu ojetých aut. Automobilky ve snaze snižovat emise vyrábí čím dál více aut s benzínovou motorizací. Ta se pak pochopitelně dostávají na trh s ojetinami, ale vždy je potřeba počítat s určitým zpožděním oproti trhu nových aut. My se jako lídr trhu snažíme přizpůsobit požadavkům zákazníků, proto je poměr mezi auty s benzínovými a dieselovými motory v naší nabídce jiný, než třeba na internetové inzerci nebo ostatních u prodejců ojetin, a více tak odpovídá reálné poptávce,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Důvodů, proč čeští motoristé pomalu opouští preferované naftové motory je několik. Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší a ekonomicky smýšlející zákazníci vědí, že musí ročně najet alespoň 20 000 km, aby se jim pořízení „nafťáku“ vyplatilo. „Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé a zákazníci se drahých oprav obávají,“ doplňuje vedoucí servisu Mototechna Miloslav Knap. Servis benzínových motorů je zpravidla o něco levnější a u maloobjemových motorů se výrobcům podařilo snížit provozní náklady na přijatelnou mez.

Na trhu ojetin se benzínové motory dostávají do hledáčku zákazníků čím dál více. „Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 % pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 %. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají na zákaznické popularitě maloobjemové benzínové motory,“ dodává Vaněček.

Popularitu naftových aut na trhu ojetin dlouhodobě snižují i vozy dovezené překupníky ze zahraničí. U těch je složité dohledat servisní historii, mnohdy mají stočené tachometry a zákazník tak netuší, v jakém stavu auto doopravdy je. „Jestliže překupník auto takzvaně stočí, pak je pro nového majitele nemožné zajistit autu správný servis. Zejména u dieselových aut je pak zanedbání pravidelné údržby zdrojem nemalých vícenákladů, např. v podobě výměny zmiňovaného DPF filtru,“ uzavírá Vaněček. Významným negativem naftových aut jsou i vyšší průměrné nájezdy. Další ranou naftovým motorům může být v budoucnu zavádění nízkoemisních zón ve městech.
 
Publikováno: 20. 7. 2017 | Počet přečtení: 749