Benzín a alternativní paliva přichází do kurzu
Prodeje benzínových aut jsou nejvyšší za posledních 5 let. Ve srovnání s loňským rokem, kdy se od ledna do června prodalo 43,27 % nových vozů s dieselovým motorem a 53,9 % s benzínovým, byl letošní prodej od ledna do června 57,27 % nových aut v benzínové motorizaci. Prodeje alternativních pohonů se meziročně zvýšily o necelé procento.
Důvodů, proč čeští motoristé pomalu opouští preferované naftové motory je několik. Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší a ekonomicky smýšlející zákazníci vědí, že musí ročně najet alespoň 20 000 km, aby se jim pořízení „nafťáku“ vyplatilo. „Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé a zákazníci se drahých oprav obávají,“ doplňuje vedoucí servisu Mototechna Miloslav Knap. Servis benzínových motorů je zpravidla o něco levnější a u maloobjemových motorů se výrobcům podařilo snížit provozní náklady na přijatelnou mez.
Na trhu ojetin se benzínové motory dostávají do hledáčku zákazníků čím dál více. „Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 % pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 %. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají na zákaznické popularitě maloobjemové benzínové motory,“ dodává Vaněček.
Popularitu naftových aut na trhu ojetin dlouhodobě snižují i vozy dovezené překupníky ze zahraničí. U těch je složité dohledat servisní historii, mnohdy mají stočené tachometry a zákazník tak netuší, v jakém stavu auto doopravdy je. „Jestliže překupník auto takzvaně stočí, pak je pro nového majitele nemožné zajistit autu správný servis. Zejména u dieselových aut je pak zanedbání pravidelné údržby zdrojem nemalých vícenákladů, např. v podobě výměny zmiňovaného DPF filtru,“ uzavírá Vaněček. Významným negativem naftových aut jsou i vyšší průměrné nájezdy. Další ranou naftovým motorům může být v budoucnu zavádění nízkoemisních zón ve městech.