asseco Aimtec murr

Investice na vývoj konvojů digitálně propojených kamionů

Automatizované a vzájemně propojené řízení kamionů se brzy stane realitou díky projektu platooningu, který přenese tuto technologii z laboratoří na silnice. Kamiony udrží bezpečné rozestupy, protože spolu budou vzájemně komunikovat. Provoz tak bude daleko plynulejší a bezpečnější, zvýší se také kapacita silnic a komfort řidičů v kabině. To sníží jak zátěž na řidiče, tak na životní prostředí.

 
Společnosti DB Schenker, MAN a Hochschule Fresenius obdrží prostředky od Spolkového ministerstva dopravy a digitální infastruktury (BMVI) na projekt tzv. platooningu, tedy seskupování autonomně řízených a digitálně navzájem propojených kamionů. Ministerstvo bude financovat projekty celkovou sumou 100 milionů eur. Díky této finanční podpoře chce z Německa udělat lídra autonomního a propojeného řízení. Projekt, do kterého je zapojena i akademická sféra, potrvá od letošního července do ledna 2019.

Princip platooningu stojí na elektronickém komunikačním systému, který v silničním provozu propojuje dvě a více nákladních vozidel a umožňuje jim jet za sebou v těsném závěsu. Hlavním přínosem konvojů je jízda ve větrném stínu, která kromě emisí CO2 sníží také spotřebu paliva až o 10 %. Do budoucna je pak možné uvažovat o autonomním řízení kamionů bez nutnosti aktivního zapojení řidičů.

Partneři projektu chtějí s využitím technologií vyvinout nové způsoby, jak celý logistický proces zoptimalizovat. Nyní budou několik měsíců testovat kamionový konvoj na zkušebním úseku německé dálnice A9, aby vyhodnotili jeho udržitelnost, praktické využití a bezpečnost v rámci scénářů, které mohou nastat v běžném dopravním provozu. Stejně tak důležité bude prověřit zapojení do logistických procesů DB Schenker. Tato fáze bude rovněž sledovat vlivy nových technologií na profesi řidiče kamionu.

Celková suma bude rozdělena mezi partnery projektu podle jejich rozpočtových potřeb. Celý projekt bude koordinovat DB Schenker. Na počátku roku 2018 proběhnou první zkoušky na digitálním testovacím úseku dálnice A9 mezi logistickými sklady DB Schenker v Mnichově a Norimberku. MAN pro tyto zkoušky připraví moderní testovací vozidla.

Co udělají technologie s psychikou řidičů?

Vysoká škola Hochschule Fresenius zkoumá vliv nových technologií na řidiče v konvoji se zaměřením na neuropsychologické a psychosociální dopady. „Od počátku je potřeba mít na paměti ty, kterých se tento pokrok bude týkat nejvíce,“ říká profesor Dr. Christian T. Haas, ředitel Institutu pro komplexní zdravotnický výzkum na Hochschule Fresenius a pokračuje: „Naše poznatky získané z analýzy vlivů propojení člověka a moderního kamionu do budoucna ovlivní vývoj této technologie a tím i podobu pracovního prostředí.“

V úvodní fázi testování budou kamiony jezdit prázdné, budou se analyzovat jejich jízdní vlastnosti v běžném provozu a současně se na nich budou školit řidiči. Během roku 2018 by už měly být každý den vypraveny až tři plně naložené konvoje.
 
Publikováno: 7. 8. 2017 | Počet přečtení: 648