asseco Aimtec murr

Klimatizaci je vhodné zapínat i v zimě

Klimatizace byla ještě donedávna spojována spíše s luxusními vozidly, dnes už ale představuje standardní výbavu většiny automobilů. Obecně se předpokládá, že klimatizaci používáme pouze k ochlazení vozu v letní sezoně, ale použitím i v zimní sezóně předejdeme zamlženým sklům a především zajistíme kompresoru klimatizace dlouholetý bezproblémový provoz.

 
Pokud využíváme klimatizaci správně, výrazně přispíváme ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zejména ve vlhkých podzimních a zimních dnech. Úkolem klimatizace v tomto období je dostatečně vytopit, a hlavně vysoušet interiér vozidla a jeho kritické bezpečnostní prvky, např. skla. Proto se vyplatí jezdit se zapnutou klimatizací bez ohledu na povětrnostní podmínky.

Princip fungování celého systému klimatizace není složitý. Jde o uzavřený systém skládající se z několika součástek a pevných i ohebných hadic. Celek je rozdělen na dvě části: vysoko- a nízkotlakovou. V systému cirkuluje chladicí médium (v současné době R-134a, kterou výrobci nahrazují pro životní prostředí méně škodlivou látkou HFO-1234yf). Komprese a expanze chladiva umožňuje snížit teplotu vzduchu proudícího klimatizačním systémem, a zároveň z něj odstranit vlhkost. Právě proto klimatizace zapnutá v zimní den okamžitě odstraňuje opar ze skla.

Mazání kompresoru

V chladícím médiu je rozpuštěn speciální olej, jehož úkolem je mazat kompresor klimatizace. Ten je obvykle poháněn klínovým řemenem - výjimku tvoří hybridní automobily s hybridním pohonem, u nichž se používají kompresory s elektrickým pohonem (společně se speciálními dielektrickými oleji).

Co se stane, když řidič stiskne tlačítko s obrázkem sněhové vločky? Ve starších vozech umožňovala viskózní spojka propojení kompresoru s kolem poháněným klínovým řemenem. Po vypnutí klimatizace se kompresor přestal otáčet. Dnes se ale stále častěji používá elektronicky řízený tlakový ventil - kompresor se neustále otáčí, ale pouze při zapnuté klimatizaci přečerpává chladivo pod tlakem. „Problém je, že v chladícím médiu je rozpuštěn olej, takže jízda s klimatizaci vypnutou po dobu několika měsíců vede k rychlejšímu opotřebení kompresoru,“ vysvětluje Constantin Iordache z Valeo.

Proto je z hlediska trvanlivosti systému nutné mít klimatizaci pokaždé zapnutou. Ale co spotřeba pohonných hmot? Nevede taková péče o klimatizaci ke zvýšení nákladů na palivo?

„Výrobci klimatizačních systémů neustále pracují na tom, aby kompresor co nejméně zatěžoval motor. Zároveň se zvyšuje výkon motorů ve vozidlech a úměrně s tím představuje kompresor klimatizace neustále menší zátěž. Zapnutí klimatizace vede ke zvýšení spotřeby paliva pouze o pár desetin litru na každých 100 km,“ vysvětluje Constantin Iordache. Naopak opotřebovaný kompresor má za následek mnohem vyšší náklady než nový kompresor a jeho montáž. „Pokud se v klimatizačním systému objeví kovové piliny z opotřebovaného kompresoru, budete muset také vyměnit kondenzátor, protože neexistuje žádná účinná metoda k vypláchnutí pilin z jeho rovnoběžného potrubí,“ varuje Constantin Iordache.

Proto je nutné nezapomínat na pravidelnou údržbu klimatizace, nejméně jednou za dva roky, ani na výměnu chladícího média - a je-li to nutné - výměnu oleje v kompresoru. Nicméně nejdůležitější je používat klimatizaci po celý rok. Výrazně to snižuje riziko poškození systému a zvyšuje bezpečnost jízdy díky lepší viditelnosti z vozidla. Pokud však bude nutné vyměnit opotřebovaný kompresor, je nezbytné vzít v potaz dvě klíčové otázky. Za prvé byste vždy měli vyměnit také kondenzátor, protože jej nelze očistit od kovových pilin ze starého kompresoru - ty by za pár týdnů zničily i nový kompresor. Za druhé si při výběru kompresoru zvolte výrobce, který dodává tyto součástky i pro prvovýrobu, protože to je garancí bezproblémového a dlouhodobého provozu díky nejvyšší možné kontrole kvality ve výrobním procesu.
 
Publikováno: 11. 12. 2017 | Počet přečtení: 680