asseco Aimtec murr

První kurz bezpečné jízdy s elektromobilem

Trh s elektromobily ve světě roste. I v Česku prodej elektroaut meziročně stoupl o 47 % - v roce 2017 se u nás prodalo 387 těchto aut a skoro 3000 hybridů (kombinace spalovací motor a elektromotor). Právě na tento trend reaguje nově otevřený kurz, který do svého portfolia zařadil mostecký autodrom.

 
Výcvikové plochy polygonu v Mostě hostily koncem ledna pilotní kurz bezpečné jízdy s elektromobilem, který zatím nemá v Česku obdoby - jde o vůbec první akci svého druhu u nás a zřejmě i v Evropě. Na mosteckém autodromu rozšíří nabídku stále populárnějších kurzů bezpečné jízdy s konvenčními auty.

„Očekáváme, že v blízké budoucnosti elektromobilů na českých silnicích výrazně přibude. I kdyby autoškoly rychle zareagovaly a začaly aspekty elektromobility vysvětlovat novým žadatelům o řidičské průkazy, stávající řidiči a uživatelé elektromobilů by byli odkázáni pouze na to, co se dozví od dealera. Chceme je naučit, aby dostali z auta maximum jeho užitných vlastností a zároveň svým chováním přispěli ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích,“ uvedla ředitelka pro marketing společnosti Autodrom Most Jana Svobodová.

Jízdní vlastnosti elektromobilů se výrazně neliší od konvenčních aut s automatickou převodovkou, ale přesto mají specifické vlastnosti, které je od vozů se spalovacími motory odlišují. Kurz proto není zaměřený pouze na bezpečnost, kdy řidiči musí brát v potaz mj. fakt, že jejich auto je pro okolní účastníky silničního provozu téměř neslyšné, ale jeho autor a zároveň lektor Jiří Patera jej pojal také technologicky. Posluchačům vysvětluje, jak elektroauta používat správně a jejich vlastnosti využít. „Elektroauta mají rychlý nástup točivého momentu a velmi působivou schopnost akcelerace. To je výhoda např. při výjezdu z křižovatky nebo při předjíždění. Uživatelé však brzy zjistí, že ostřejší jízda s elektromobilem rapidně snižuje jeho dojezd. Nejlepších výsledků dosáhne řidič s lehkou nohou na plynu, který dodržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních aut a který předvídá vývoj na silnici a podle toho dokáže efektivněji využít energii auta. Například jedním z klíčových aspektů ježdění s elektromobily je schopnost rekuperovat energii z baterií a vozy jako VW e-Golf, který je k dispozici na kurzu, umí zpomalovat nejen pomocí standardních brzd a brzdění motorem, ale také elektricky, přičemž kinetická energie vozidla je přeměněna zpátky na elektřinu a ukládá se v bateriích. Řidič, který se naučí s autem správně pracovat, si může prodloužit dojezd i o desítky kilometrů,“ vysvětluje Jiří Patera.
 
Publikováno: 2. 2. 2018 | Počet přečtení: 678