Do Jižní Koreje nemíří jen sportovci, ale i ventilátory ze ZVVZ
Silniční tunel Jinhae nedaleko jihokorejského mezinárodního přístavu Busan bude odvětrávat 8 ventilátorů APH o průměru 2000 mm ze ZVVZ MACHINERY Milevsko. S předchozími dodávkami se jich tak v zemi, kde dnes začínají zimní olympijské hry, bude o čistotu ovzduší v tunelech starat už celkem 24 ventilátorů.
Právě toto řešení investoři hledali. V milevské firmě pak navrhli potřebné konstrukční řešení ventilátorů s lopatkami, centrálně natáčenými prostřednictvím hydraulického válce podle pokynů z řídicího systému.
Srdce ventilátorů - oběžná kola včetně hydraulické regulace, zahrnující externě umístěné hydraulické jednotky, se vyrobí a dodají z českého závodu. Velké statorové díly, tedy jakýsi plášť a železnou konstrukci, vyrobí v Koreji. Místní partner zajišťuje i dodávku motorů a instalaci v tunelu. „Vozit tyto dodávky z Evropy by nebylo ekonomické,“ dodává Petr Koška.
V Jižní Koreji se ZVVZ poprvé prosadilo v roce 2004 dodávkou čtyř ventilátorů APH o průměru oběžného kola 2000 mm do tunelu Kyung-ju. V roce 2006 následovala další čtyři oběžná kola 2240 mm a koncem roku 2016 pak čtyři o průměru 2000 mm a čtyři o průměru 2240 mm pro tunel Incheon, spojující hlavní město Soul s mezinárodním letištěm. Letos se pak ZVVZ MACHINERY zapojí do tendru na další dva tunelové projekty, s jejichž realizací se začne v roce 2019.
„Korejský trh s ventilátory se neliší od evropského. Některé tunely financuje stát, jiné soukromý sektor. A co je podstatné, akceptuje evropské normy,“ říká Jiří Zapletal, obchodní manažer, specializovaný na ventilátory. Připouští ale, že bez spolupráce s místní firmou, vyrábějící radiální ventilátory, by bylo podnikání v zemi obtížnější.
„Jinak trh neřeší, zda jde o místního či zahraničního dodavatele. Zásadní jsou určené parametry, reference v Koreji a akceptovatelná cena. V tendrech se potkáváme hlavně s konkurencí z Číny, která spolupracuje s firmami vlastnícími podobné know-how plynulé regulace ventilátorů, jaké máme my,“ uvedl Jiří Zapletal. Podle něho má Česko v zemi dobré jméno a lidé ho znají hlavně díky pivu a turistice, zvláště pak z návštěv českých památek na seznamu kulturního dědictví UNESCO.