Bezpřevodový pohon ABB pro aplikace nižších výkonů
Inovativní řešení bezpřevodového pohonu umožňuje provozovatelům dolů a cementáren zvyšovat spolehlivost, snižovat hlučnost, šetřit náklady na energii a snižovat celkové náklady na údržbu.
Menší počet dílů a nová technologie motoru zvyšují spolehlivost a účinnost celého dopravníkového systému. Klíčovým prvkem systému je motor s permanentními magnety, specificky navržený pro důlní aplikace, který přispívá k celkové spolehlivosti a schopnosti dopravníku fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách.
V rámci nového dopravníkového systému již není využívána převodovka. Tím se snižuje počet mechanických částí náchylných k opotřebování. Systém tak vyžaduje méně údržby a prodlužuje se rovněž životnost zařízení - oproti tradičním systémům s převodovkou o více než 10 let - takže je dosaženo životnosti 25 let.
Další výhody zahrnují podstatné snížení rozměrů, takže systém lze instalovat do menších prostor, má nižší hmotnost a k provozu systému stačí menší přístrojové vybavení. Bezpřevodový systém je rovněž energeticky efektivnější, má nižší spotřebu energie a také tišší provoz.
V červenci 2017 bylo toto řešení instalováno v rámci pilotního projektu ve spolupráci se společností Lausitz Energie Bergbau AG (LEAG) do povrchového lignitového dolu Jänschwalde nedaleko německého Cottbusu. Je součástí vysokokapacitního výložníku korečkového rypadla (15 000 t/h) jako paralelní pohon ke stávajícímu převodovému řešení. Oba pohony byly napojeny na stejnou hřídel motoru, což umožnilo velmi přesné porovnání obou řešení. Bezpřevodové řešení vykazuje lepší dynamickou přesnost a celkovou efektivitu než tradiční řešení. I provozní údaje dokládají výhody bezpřevodového řešení s menším množstvím dílů. Je spolehlivější (o 50 % nižší poruchovost) a má nižší nároky na údržbu. Splňuje požadavky na ekologický design a energetickou náročnost stanovenou mezinárodními standardy, což důlním organizacím usnadňuje získávání environmetálních certifikací či povolení. Nový pohon rovněž spotřebuje o 5 % energie méně než původní pohon s převodovkou.