asseco Aimtec murr

Studentská formule chce znovu dobýt svět

V pátek 4. května studenti Fakulty strojního inženýrství (FSI) na VUT v Brně slavnostně odhalili nový model studentské formule Dragon 8. Vývojem a stavbou nového vozu, s nímž vstoupí do nového ročníku celosvětové soutěže Formula Student, strávili zhruba 34 000 hodin.

 
S osmým modelem formule Dragon chtějí mladí konstruktéři z týmu TU Brno Racing obhájit loňskou senzaci - 5. místo na světě v ostré konkurenci 551 univerzitních týmů. V loňské sezóně se tým rozhodl přejít z trubkového ocelového rámu na karbonový monokok, díky čemuž se podařilo výrazně snížit hmotnost vozu. Nyní studenti karbonový monokok, který se používá i ve Formuli 1, ještě zdokonalili. Nová verze zvládne zrychlení z 0 na 100 za 3,2 s a vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti jej lze přirovnat k hypersportu Bugatti Veyron.

„Chtěli jsme už tak lehkou konstrukci vozu ještě více odlehčit, ale zároveň např. zvýšit torzní tuhost rámu vozu. To se nám podařilo díky tomu, že jsme vůbec poprvé využili pro výrobu karbonového monokoku technologii výroby z předsycených uhlíkových vláken tvrzených v autoklávu. Pokud bych to měl srovnat, tak karbonový monokok Dragona 7 je jako monokoky ve Formuli 1 v 70. letech, zatímco Dragon 8 je kompaktní monokok vyrobený podle aktuálních trendů v tomto odvětví,“ popsal jednu z největších změn vedoucí sekce Chassis týmu TU Brno Racing a student FSI Lukáš Gregor.

Druhou zásadní změnou, do které se tým pustil po zhodnocení předchozího modelu, je přechod z dvoutlumičového řešení na každé nápravě na trojtlumičové. Toto řešení je zacíleno na maximální využití potenciálu pneumatik a změna by měla vůz zrychlit především díky lepšímu chování podvozku ve spolupráci s aeropaketem. Dalším způsobem, kterým chtějí studenti docílit snížení časů na závodních okruzích, je zvýšení aerodynamického přítlaku vozu. Zároveň však formuli vybavili aktivním systémem DRS na profilech zadního křídla pro snížení aerodynamického odporu.

Hmotnost formule se podařilo snížit i díky 3D tisku - studenti využili také technologii kovového 3D tisku a na voze je vytištěné kovové turbodmychadlo, přední i zadní těhlice, pro jejichž tisk konstruktéři použili nově vyvinutý hliníkový prášek s nejlepším poměrem vlastností na trhu. Nový vůz váží 183 kg a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 501 cm3. Výkon motoru činí 61 kW a krouticí moment 72 Nm.

Funkčnost, spolehlivost a bezpečnost vozu mladí konstruktéři zatím ověřovali pomocí matematických výpočtů a ve virtuální realitě. „První testovací jízdy nás čekají v první polovině května, kdy máme ještě prostor na odladění chyb a na optimální nastavení vozu. Důležité bude také to, aby si na nový vůz zvykli naši jezdci, kteří budou soutěžit v jednotlivých disciplínách. Poté už odjíždíme na přípravný závodní kemp v Německu, kde máme první možnost porovnat se s novými vozy ostatních týmů. Formula Student je hodně právě o bezpečnosti a spolehlivosti vozu, pravidla jsou nekompromisní,“ popsal vedoucí týmu a student FSI Josef Jelínek. Brněnský závodní tým chce letos absolvovat dvě přípravné soutěže a čtyři ostré závody - v Itálii, Maďarsku, Německu a na tuzemském okruhu v Mostě.

Studentský tým vznikl na VUT v Brně v roce 2010. Cílem studentů je za jeden akademický rok navrhnout a zkonstruovat závodní vůz, s nímž potom soupeří s více než 500 univerzitními týmy z celého světa v rámci soutěže Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu a doplňkově také design vozu.

Vývoj a konstrukce nového vozu je pro studentské týmy velkou výzvou. „Tým tvoří čtyřicet studentů, kteří vůz staví ve svém volném čase, nad rámec školních povinností. Od začátku semestru do května jsme na stavbě Dragona 8 strávili přibližně 34 tisíc pracovních hodin. Před sebou máme ještě testování na okruhu a finální přípravy na závody, takže odhaduji, že do konce sezóny tým odpracuje okolo 50 tisíc hodin,“ popsal Josef Jelínek s tím, že soutěž je postavená tak, aby studenti technických oborů získali praktickou zkušenost se stavbou vozu od prvního nápadu přes výrobu prototypů až po finální formuli, jejíž konstrukci a kvality musí obhájit před zástupci nejlepších světových automobilek. „To je neocenitelná zkušenost, kterou by jen studiem nikdy nebylo možné získat a jak zdůrazňuje další člen týmu, vedoucí business sekce Michal Tesař, budoucí inženýři si kromě konstruování vozu vyzkoušejí i to, jak oslovovat a jednat se sponzory, plánovat a sestavovat rozpočet.
 
Publikováno: 9. 5. 2018 | Počet přečtení: 645