asseco Aimtec murr

Snaha o úspory za elektřinu má často opačný efekt

Dodavatele elektřiny změnilo v ČR v nedávné době takřka 200 000 domácností. Pro osm z deseti to však znamenalo pravděpodobně změnu k horšímu. Vyplývá to z průzkumu společnosti IBRS, která zkoumala reálné úspory při změně dodavatele elektrické energie.   

 

Ačkoliv pro 94 % lidí byl důvodem změny zájem o nižší cenu, čtyři pětiny zaplatily ve finále v průměru zhruba o 550 Kč více než u původního dodavatele.
„Předpokládali jsme, že sliby podomních obchodníků nemusí dojít naplnění, ale že si změnou dodavatele 79 % domácností navýšilo dobrovolně svůj účet za elektřinu, nás doslova šokovalo. Nejvíce prodělal odběratel z Prahy, který u nového dodavatele zaplatil o 2374 korun více, než kdyby změnu neprováděl. Průměrně pak domácnosti zaplatily o 547 korun více,“ říká k hlavnímu zjištění Tomáš Horejsek z IBRS.
Ačkoliv se o českých spotřebitelích říká, že jsou citliví na cenu, v chování v souvislosti s energiemi to vypadá přesně opačně. Na faktuře 44 % lidí hledá pouze hodnotu přeplatku či nedoplatku a 60 % nikdy nekontroluje správnost vyúčtování. „Kdyby zákazníci ověřovali došlé vyúčtování a porovnali kalkulaci s cenou u původního dodavatele, nebylo by 56 % z nich přesvědčeno, že ušetřili. Ale právě dvě třetiny lidí s tímto pocitem prodělalo, v průměru 720 korun,“ komentuje zarážející zjištění Tomáš Horejsek.
Důvodem, proč se zákazníci nepouští do podrobnějšího zkoumání faktur, je zřejmě i fakt, že třetina dotazovaných se v zaslaném vyúčtování kvůli nepřehlednosti nevyznala. Často diskutovanou položkou, o níž se zákazníci dozvídají až po podpisu smlouvy, je existence a vymáhání aktivačního poplatku za podpis smlouvy. Ten platilo novému dodavateli 76 % dotázaných a jeho průměrná výše byla 735 Kč. Teoreticky tak jen na aktivačních poplatcích mohli lidé zaplatit 109 mil. Kč.

Ti, kdo chtěli ušetřit za elektřinu, většinou prodělali. Změna dodavatele byla výhodnější jen pro pětinu zákazníků.



 

 

 
Publikováno: 18. 10. 2011 | Počet přečtení: 1560