asseco Aimtec murr

Praha testuje chytré lampy - měří emise a šetří za elektřinu

V pražské čtvrti Karlín odstartoval v létě pilotní projekt Chytré osvětlení plus, který testuje možnosti modernizace stávajících pouličních lamp a jejich vybavení moderními senzory. Ty měří kvalitu životního prostředí a intenzitu dopravy. Projekt vznikl v rámci konceptu Smart City, který zlepšovat život v Praze.

 
Projekt chytrého osvětlení realizoval ALEF NULA pro městskou firmu Operátor ICT, která Smart City v Praze postupně uvádí v život. Chytré lampy, v nichž jsou nainstalována úsporná LED svítidla doplněná o senzory, představují do budoucna podstatnou možnost úspor. Umožňují měřit teplotu, hluk, prach, ozón, oxidy uhlíku a dusíku, oxid siřičitý, ale také intenzitu dopravy.

V rámci projektu bylo modernizováno 92 lamp veřejného osvětlení. Instalace nové technologie do jedné lampy nezabrala podle technologické firmy ALEF NULA ani půlhodinu. Lampu totiž nebylo nutné vyměňovat celou, vyměnila se pouze její vrchní část, ve které byly dříve umístěny žárovky či zářivky. Přímo v lampě je umístěna technologie dodaná firmou ICE Gateway. Ta zahrnuje malý mikropočítač, který běží na operačním systému Linux a umožňuje připojení senzoriky. Výhodou zvolené technologie je, že k ní lze připojit celou řadu senzorů od různých výrobců a postupně se tak dají přidávat nové funkce. Naměřená data se odesílají prostřednictvím mobilní sítě do cloudového úložiště, kde k nim mají přístup odborníci z městské firmy Operátor ICT a z magistrátu. Ti následně všechna nasbíraná data vyhodnotí.

Nová světla jsou vybavena dálkovým řízením intenzity a je možné u nich nastavit minutový kalendář umožňující plynule tlumit jejich jas. Město tak na svícení ušetří a obyvatelé okolních domů ocení snížení světelného smogu. Díky informacím o aktuálním stavu svítidel město ušetří také na údržbě. „Na základě výsledků měření může město v dané oblasti zefektivnit dopravu, lépe koordinovat stavební práce, snížit úroveň smogu a přizpůsobit intenzitu světla veřejných lamp denní době a aktuálnímu provozu. Informace o uzavírkách či dopravní špičce pomohou záchranářům nebo hasičům, ale i řidičům při plánování trasy,“ vysvětluje Michal Kožíšek, výkonný ředitel. Karlín je první městskou částí, která získá takto podrobné informace o úrovni životního prostředí v místě.

„Chytré lampy jsme zvolili i z důvodů šetření nákladů. Lampy jsou pod trvalým napájením, takže není nutné pro nové senzory stavět speciální infrastrukturu. Technologii vyzkoušíme nejprve na menším prostoru, a pokud se osvědčí, můžeme jí navrhnout k dalšímu rozmístění po Praze,“ uvedl Vítězslav Klika, projektový manažer Smart Prague z Operátora ICT. Pilotní projekt poběží 6 měsíců, další půlrok zabere vyhodnocování výsledků.
 
Publikováno: 12. 7. 2018 | Počet přečtení: 612