asseco Aimtec murr

Neviditelná tlačítka pro interiér budoucnosti

Continental poodhaluje palubní desku automobilů budoucnosti: osvětlená tlačítka vystupují z elegantně uhlazené plochy právě ve chvíli, kdy se řidičova ruka blíží k povrchu. Tam, kde ještě před chvílí byla elegantní umělá kůže umocňující luxusní dojem z interiéru, se náhle objevují trojrozměrná tlačítka. Jakmile se řidič jednoho z nich dotkne, ucítí krátký impulz potvrzující stisknutí.

 
Ihned poté, co odtáhne ruku zpět, tlačítka opět zmizí. S těmito neviditelnými tlačítky nazvanými Morphing Controls, což jsou vlastně ovládací prvky schopné měnit tvar, se společnosti Continental podařilo vyřešit protichůdné požadavky při navrhování moderních interiérů: co nejvíce použitelných funkcí obsluhovaných co nejmenším počtem ovladačů.

„Neviditelná tlačítka Morphing Controls najdou díky schopnosti měnit tvar uplatnění v celé řadě oblastí. Mnohem méně odvádějí pozornost řidiče. Minimalisticky pojatá palubní deska navíc vypadá harmonicky, přitom stále nabízí plnou funkčnost,“ říká Dr. Frank Rabe, ředitel Oddělení přístrojů a ovládacích prvků ve společnosti Continental.

Pružná a světlopropustná svrchní vrstva neviditelných tlačítek, jejíž povrch odpovídá na pohled i na dotek umělé kůži, byla vyvinuta specialisty na povrchové materiály z koncernu Continental. Povrchový film s minimálním rozptylem světla umožňuje mimořádně přesné vyobrazení symbolů a zajišťuje účinné a rovnoměrné podsvětlení. Pokud nejsou ovladače aktivní, zůstávají symboly i mechanická část tlačítek zcela skryty zraku i dotekům cestujících.

Pod povrchem se skrývá více, než se zdá

Neviditelné ovládací prvky pomáhají vytvořit jednoduché a harmonické pracoviště řidiče. Skrývají přitom spoustu pokročilé techniky: inovativní materiály, čidla, elektroniku a elektromechanické součástky. Základem jsou senzory přiblížení umístěné bezprostředně pod povrchem palubní desky. Díky nim systém rozpozná přiblížení ruky a aktivuje tlačítka. Ta se vysouvají dopředu do pružného vícevrstvého materiálu, který tvoří svrchní vrstvu ovládacího panelu. Materiál současně propouští světlo, takže lze s pomocí diodového podsvícení zobrazit, jakou funkci dané tlačítko ovládá. Následně je měřen tlak vyvinutý při dotyku a při použití dostatečné síly se aktivuje zpětná hmatová vazba – což je další v praxi prověřená technologie.

Prostřednictvím této funkce dostává řidič haptické potvrzení o tom, že aktivoval zvolenou funkci, a díky tomu lze neviditelná tlačítka používat prakticky poslepu. Jakmile řidič odtáhne ruku, tlačítka se znovu skryjí pod povrchem. Jediné, co po nich zůstane, je jemný povrch umělé kůže a celistvá přístrojová deska, která absencí rušivých prvků přispívá ke zlepšení ergonomie.

Od voskovaného plátna k neviditelným tlačítkům

„Hladké povrchy v interiéru automobilu odvádějí pozornost řidiče jen minimálně. Současně je ale zachována jednoduchost ovládání díky senzorům přiblížení, snímačům tlakové síly a hmatové odezvě,“ říká Dr. Dirk Leiss, ředitel Benecke-Hornschuch Surface Group, která je součástí společnosti Continental. Nová technologie ovladačů se představuje na příkladu klasických tlačítek, nicméně do budoucna bude snadné vyrobit i posuvné ovladače na stejném principu. „Morphing Controls jsou navíc navrženy jako modulární systém, jenž lze použít také ve dveřních výplních nebo stropních panelech,“ dodává Leiss.

Česká stopa ve vývoji

Ovládací panely, centrální displeje, navigace, autorádia i přístrojové štíty Continental rovněž vyrábí a vyvíjí ve středočeském Brandýse nad Labem. Tým brandýských vývojářů pracuje zejména na mechanickém a elektronickém řešení nových palubních přístrojů a centrálních displejů pro nové vozy velkých evropských koncernů, jako je Volkswagen. Součástí vývoje je i vlastní prototypová dílna. Ve výrobě se zde pak používá technologie Optical Bonding, která zlepšuje kontrast a čitelnost palubních displejů.
 
Publikováno: 17. 7. 2018 | Počet přečtení: 677